Vissza a TUDOMÁNY-hoz

  

Ádám Mária:

Ádám (Rothmann) Emil tanár-karnagy-zeneszerző élete és munkássága


6.3. A Goldmark kórus

Édesapám egész pályája a kórusvezetéssel függött össze, így számára természetes volt, hogy új munkaterületén is kórust szervezzen. Sokak aggodalmaskodtak, hogy lehetséges-e egy zsidó kórus megalakítása 1969-ben? Vajon politikai szempontból nem ütközik-e akadályokba? Scheiber Sándort is vonzotta e kórus életre hívásának gondolata, így - mint az Intézet vezetője - vette a bátorságot és engedélyt adott a kórus szervezésére. Ennek kereteit azzal teremtette meg, hogy biztosított próbalehetőséget - a jelenleg is használt tanteremben - és együttesen jelölték ki a karmesterrel azt a repertoár anyagot, mely feltételezhetően e kor kívánalmainak megfelelt és nem ment túl azon a kereten, melyet az akkori politika (kimondatlanul) engedélyezett a hitélet számára.

Kellő óvintézkedések és az elvi feltételek megteremtése után kezdődtek el a próbák 1969. októberében. Első meghívásunkra 1969. november 22-én került sor Hegedűs Gyula utcai körzet kultúrtermébe. Itt dr. Benesovszky Imre főrabbi urat köszöntötték a templomkörzetben végzett 15 éves munkássága alkalmából.

A kezdeti időszakban a kórus a Rabbiképző Intézet hallgatóiból (rabbi és kántorjelöltekből), az Anna Frank Gimnázium tanulóiból, édesapám régi (háború előtti és utáni) zsidó kórusainak tagjaiból, valamint ezek hozzátartozói és ismerőseiből állt. (34.KÉP) Felekezeti kritérium nem volt, de valamilyen módon (közvetlenül vagy közvetve) emberileg megismerhető, zeneileg tiszta hallású tag léphetett be a kórusba.

Repertoárunkban az egyetemes zenei kultúra egy-egy darabja mellett zsoltárok, jiddis, chaszid népdalok és ezek feldolgozása szerepelt kezdetben. Ez bővült az évek során új elemekkel. Ilyenek voltak az ókori dallamok, melyeknek egyik legszebb darabját Scheiber professzor egyik külföldi utjáról hozta számunkra. Ez volt a "Báruch hágever".

A kórus repertoárának gerincét a kezdeti években édesapám régi kórusművei adták. Előkerültek a Hanoár Hacioni kották, illetve a régi jiddis-chaszid népdalok feldolgozásai. Ezek mellett a kórus több (szombati, főünnepi, chaszid) dalcsokort énekelt.

/Ezekkel az összeállításokkal több célja is édesapámnak. Egyrészt a kórus tagságát szerette volna minél mélyebben megismertetni a zsidó dallamvilággal, másrészt a hallgatóságot. Gondoljunk bele, hogy kik voltak jelen ezeken a hangversenyeken? 1970-es években jártunk ekkor. A holocaustot túlélt nemzedék, akik az egyszerű asztali énekeket otthon hallották a szüleik házában, a háború után született generáció, akik közül legtöbben még nem hallhatták ezeket a dallamokat./

/A templomi körzetek közösségén kívül egyre több meghívást kaptunk más felekezettől is. Ezeken az előadásokon megjelenő hallgatóság számára teljesen ismeretlen a zsidó zene világa, ezért célszerűnek tűnt az egyszerű dallamok egyszerű előadása. A dalcsokrokat két szólamban szólaltattuk meg hangszeres kísérettel, ha erre lehetőségünk volt./

Édesapám zeneszerző munkássága újra értelmet nyert, mert volt “hangszere” melyen játszhatott. Régi dallamok és új gyűjtések adták a zenei anyagot. A régieket a fiók mélye és az emlékezet rejtette, az újakat Budapesten gyűjtötte a még emlékező régi kántoroktól, előimádkozóktól. Ilyen volt Weisz kántor a Kazinczy utcai ortodox templomban, vagy Goitein Emil a régi Rombach utcai közösség összetartója. A 70-es évek elején a kórus tagja volt már – a jelenlegi kórus két vezető szólistája - Tóth Emil és Fekete László, így szólistáink is voltak. A művek szólamai és szólói “testre szabva” készültek.

Ekkor született a 130. zsoltár, 133. zsoltár, a Chászid lakodalmas, Szimchát Torai dallamok, a Zugcse Rebbenyu és még sok más kisebb nagyobb kompozíció. (35.KÉP) Szóló számok és duettek és készültek a két szólista számára. A régi művek esetenként e kórus igényeinek megfelelően átalakításra kerültek. Nevezetes alkalmak is zeneszerzésre inspirálták édesapámat. Ilyen volt a Rabbiképző Intézet fennállásának 100. évfordulója, melyre a orgona kíséretes kántorszólót írt: a 100. zsoltárt. Ez a Rabbiképző Intézet templomában hangzott el első alkalommal 1978-ban a centenáriumi ünnepségen.

1974-ben készítettük el az első hangzó anyagot a Hungaroton felkérésére (36.KÉP) és ekkor merült fel a kórus névadási igénye. Eddig "ÁDÁM kórusként" emlegették az együttest, de édesapám helyesnek vélte, hogy olyan névadót válasszunk, akinek neve közismert a szorosan vett zsidó hitélet körein túl is. Igényünk volt, hogy nevünk is kifejezze azt a zenei irányt, melyet célul tűztünk ki együttesünk számára. Így esett a választás Goldmark Károlyra, akinek zenéjében ugyan jellegzetesen nem jelenik meg a szülői ház levegője, de származása közismert, ugyanakkor munkásságával az európai zenei közéletben magas rangot vívott ki. A név felvétele egyúttal kötelezettséget is jelentett, hogy repertoárunkon megjelenjenek Goldmark Károly szerzeményei is.

Feladataink az évek során egyre sokasodtak.

/A későbbiekben készítettem egy összeállítást évekre bontottan felsorolva az összes fellépésről. Ebből statisztikailag kitűnik, hogy évente átlagban 8-12 közötti meghívásunk volt ebben az időben, melyben voltak teljes estét betöltő hangversenyek és 2-4 mű előadásával történt közreműködések./

Jellegzetesen budapesti és vidéki zsidó közösségek hallgattak meg minket, de egyre több lett az akkori filharmóniai felkérésére megtartott előadások száma. Eleget tettünk más felekezetek meghívásának, és hitközségünk vezetői is igényt tartottak szereplésünkre egy-egy külföldi delegáció tiszteletére rendezett fogadáson, illetve a szemináriumban rendezett eseményeken.

Első külföldi utunk 1979-ben volt. Bécsben a Burgban tartottunk hangversenyt.

Igen komoly érdeklődést tapasztaltunk. A hangversenyen Bécs prominens tagjain kívül, a magyar követség vezetői is megjelentek. Ha belegondolunk – és néhányan emlékezünk – ezekre az esztendőkre, és megidézzük a politikai légkört, akkor tudatosulhat bennünk, hogy ennek a bécsi látogatásnak milyen nagy jelentősége volt. A kórus tagságából többen addig még Nyugatra útlevelet sem kaphattak és azt hihették, hogy soha nem is lesz lehetőségük ilyen utazásra. Tegyük hozzá, hogy a nyugati zsidó közösségektől teljesen elzártan éltük és - mint azt a visszhangokból jól érzékeltük – számukra ismeretlen volt a kelet-európai zsidó zene általunk képviselt stílusban történő megjelenítése.

Ezt az utazásunkat több más is követte, mely minden alkalommal igen gyümölcsöző volt a kórus számára: feltöltődve csodálatos élményekkel érkeztünk haza, mely újabb lendületet adott a kórus fejlődéséhez.

A legnagyobb élményünk ebben az időszakban az izraeli utazásunk volt. Két hetet töltöttünk 1986. áprilisában Izraelben és bejártuk az egész országot.

/ Ez az út édesapám számára a csodával volt egyenlő. Találkozott a debreceni tanítványaival, jelen voltak a Hanoár Hacioni kórusok ott élő tagjai az utolsó jeruzsálemi hangversenyünkön és velünk énekelték a Hámávdilt./

A rádió és a televízió felvételt, riportot készített a kórussal, és több ottani újság értékelte, elemezte a kórus teljesítményét. Találkoztunk az egyik legnagyobb jeruzsálemi kórussal, kottát cseréltünk, egymásnak énekeltünk, hóráztunk. A kórust Izrael államelnöke is fogadta és találkozónkon egy kis hangversenyt tartottunk számára. Ezt az utunkat a Szochnut szervezte és tudtuk, hogy kiutazásunknak elsődlegesen politikai indíttatása van. Meghívóink, legnagyobb csodálatára, hangversenyeinken azt tapasztalták, hogy az ottaniak előadásainkat elsődlegesen kulturális élményként, “csemegének” értékelték, és érezték, hogy az általunk hozott – és Izraelben nem nagyon hallott – zenei anyagok a kelet-európai zsidó kórusirodalom gyöngyszemei

Sajnos azóta ilyen lehetőségünk újra nem volt, pedig érzelmi és szakmai szempontból óriási lehetőséget jelentene egy ilyen utazás: találkozni más kórusokkal, megismertetni a mi zenei anyagunkkal az ottani közösségeket, ugyanakkor lehetőség nyílna számunkra, hogy mi megismerjünk az általunk még feltáratlan más területeket is a zsidó zeneirodalomban.


Ezt az utunkat követte ugyanezen év októberében Assisiben tett látogatás, melyre a meghívást egy nemzetközi szervezettől kaptunk. Itt lépett utoljára fel édesapám a hangversenydobogóra. 1987. február 10-én hunyt el, igen rövid betegeskedés után.

ELŐZŐ

KÖVETKEZŐ