6. Az Országos Rabbiképző Intézet és a Goldmark
Kórus
Nyugdíjba
vonulása után, Scheiber Sándor professzor – a Rabbiképző Intézet akkori
igazgatója – felkérte a Kántorképző Kar létrehozására.
/ A háború előtt és
után – tudomásom szerint – volt kántorképzés a Rabbiképzőben, de tanár
hiányában elég hamar megszűnt. Az 1960-as évekre már egyre kevesebb lett az
előimádkozói feladatot ellátni tudók száma és a magyar zsidó hitélet komoly
kántor hiánnyal küzdött. Ugyanakkor többen jelezték, hogy szeretnék elsajátítani
a kántori feladatok ellátásához szükséges ismereteket./
Akadt más tennivaló is. Nemcsak a
templomi kórusok száma volt kevés, hanem ezeknek színvonala - zenei szempontból - is
igen alacsony volt. A közösség újra igényelte a zsidó zene megjelenését. A
háború előtti években legfőképpen a zsidó színészek és művészek színpadról
történt letiltása után pezsgő kulturális élet volt Budapesten. A háború után a
cionista mozgalmak újra életet leheltek a zsidó közösségek zenei életébe, amelyet
nagy csend követtett. Az 1950-es és 60-as években jellemző az volt, hogy a körzetek
az ünnepek alkalmából – chanukakor vagy púrimkor – egy-egy rendezvényt tartottak.
Ezekre, neves művészeket hívtak meg, akik áriákkal. operett dalokkal léptek fel és
ezzel biztosították az alkalomhoz illő vidám hangulatot. Az idősebb generáció
már–már elfeledte hogy a templomban elhangzó zsoltárokon kívül más –
előadásokon hallható - zsidó zene is létezik. Az ifjúságnak pedig nem volt része
zsidó komolyzenei hangversenyben.
A legjobban aggasztó magának zenei
anyagnak az eltűnése volt. Az elpusztítottak magukkal vitték tudásukat, az életben
maradottak nem énekeltek és nem adták tovább dalanyag ismereteiket. A kelet-európai
– azon belül elsősorban a magyarországi – zsidó zeneirodalom megmentése,
felelevenítése volt az elsődleges cél, amikor édesapám Scheiber professzor komoly
támogatása mellett megalakította a Rabbiképző Intézet kórusát.
6.1. A kántorképzés
A Kántorképző Kar nem
csupán arra jött létre, hogy felkeresve új, zeneileg tehetséges fiatalembereket,
azokat a kántori ismeretekre megtanítsa, hanem más feladatot is felvállalt.
Ebben az időben a Rabbiképző létszáma
jelentős volt. Scheiber professzorral egyetértésben minden rabbi növendék –
énekhangtól és zenei vénától függetlenül – zenei képzésben is részt vett.
Ennek célja az volt, hogy a leendő rabbik az előimádkozási feladatokat esztétikusan,
hagyományos dallamok felhasználásával tudják ellátni.
A leendő rabbik a Szeminárium
templomában tartottak szónoklatokat. Ezekben az esetekben tanítási céllal szerepelt
az előadó készség fejlesztése is. A jó artikulációra, a helyes hangsúlyokra, a
levegő megfelelő beosztására is figyelni kell a szószéken. Édesapámnak feladata
volt a hallgatók ilyen irányú képzése is. Természetesen ez a tanítási módszer
szakszerűség és hatásfok szempontjából nem hasonlítható össze azzal, ahogyan ez
most történik a Zsidó Egyetemen, de mindenképpen fejlődést jelentett az előző
időszakhoz képest, amikor az említett szempontok új elemként jelentek meg a
rabbijelöltek oktatásában.
A Kántorképző indulásakor több olyan
jelentkező volt, akik a kántorsághoz kellően képzett hanggal rendelkezett liturgiai
tudással nem. Ezeknek tanulási idejük hosszabb lett, és nem csak édesapám tanította
őket, hanem egyéb kiegészítő tantárgyat is hallgattak.
Tanultak aktív előimádkozók is a
Kántorképzőben. Céljuk az volt, hogy a mindennapokban használt zenei anyagot
szakmailag átfésülve azokat kitisztázzák és e mellett új dallamok tanulásával
bővítsék ismereteiket. Ezek a hallgatók a Kántorképző elvégzése után magasabb
színvonalon tudták ellátni a kántori feladatokat.
A tanításhoz ebben az időben
oktatási célú kottaanyag nem állt rendelkezésre. Édesapám egy zenei gyűjteményt
készített, mely a péntek esti, szombati istentiszteletek, valamint a legfontosabb
ünnepek alapvető kántori dallamanyagát tartalmazza. (32.KÉP) Ebből tanultak a
hallgatók és tudomásom szerint jelenleg is használják ezt az összeállítást.
Technikailag igen kezdetleges módszertannal készült el e kötet. Édesapám pausz
papírra írta le a kottákat, melyek savas eljárással kerültek sokszorosításra.
Jelenleg néhány kötet létezik csak ebből a tankönyvből és most munkálkodunk azon,
hogy korszerű eljárással újra elkészüljön.
6.2. Templomi kórusok
Édesapám a Hegedűs Gyula
utcai templom kórusát megkísérelte feléleszteni. Erre a templom akkori kántora
Sándor (Blau) László (egykori debreceni tanítványa) kérte fel, akit nagyon
nyomasztott a kórus állapota. Remélte, hogy megfelelő és hozzáértő kezekben újra
éled a kar. Első lépésként – mint egykor a debreceni nagytemplomban – a
kottatárat, valamint kórusműveket szedte rendben és tanította be újra. A múlt
kísértette itt is, mert most sem volt ez könnyű feladat, hiszen a megszokott
dallamokat kitisztázva újra kellett tanulni a szólamokat. Ezt követően új művek is
megtanulásra kerültek és 1969. szeptemberében Ros Hasono alkalmából újra
esztétikus, szép ünnepi kórusszámok hangzottak fel a Hegedűs Gyula utcai
zsinagógában. Ezt követően még tovább folytatta édesapám tevékenykedését itt,
de a Kántorképzés megnövekedett feladatai miatt pár év múlva abba hagyta. (Nagy
örömmel tapasztalom, hogy Klein Ervin főkántor úr munkássága eredményeként most
is nagyon szépen éneklő kórus van ebben a zsinagógában, hiszem, hogy édesapámnak
is tetszene!)
Scheiber Sándor azzal a kívánsággal
fordult édesapámhoz, hogy a Szeminárium templomának istentiszteleteit nem kórus
közreműködésével szeretné fényesebbé tenni, hanem a közösség éneklésével. A
feladat tehát a közösségi éneklés meghonosítása volt. Ebben a szemináriumi
hallgatók segítettek, akiknek helyük a templom hajójának elején a frigyszekrény
mellett volt, így énekük inspirálóan hatott a gyülekezetre. Persze még egy-két
egyéb lépésre is szükséges volt, de aránylag rövid idő alatt elérték, hogy
péntek esténként a jelen lévők túlnyomó többsége felszabadultan énekelt. Ez a
hangulat ma is jellemző a péntek estékre itt a Rabbiképző templomában.
Ebben a templomban az ünnepi estéken a
frissen megalakult kórus énekel 1969. Ros Hasonója óta, és ugyancsak ez a kórus
szerepel a rabbiavatásokon, az intézmény ünnepségein és kimagasló vendégek
fogadása alkalmából.


|