Vissza a TUDOMÁNY-hoz

  

Ádám Mária:

Ádám (Rothmann) Emil tanár-karnagy-zeneszerző élete és munkássága


7. Munkásságának utóélete

Édesapám 20 éves korától mondható aktív karmesternek, így munkásságát 62 évben számolhatjuk, ami egy igen szép szám. Ha értékelni szeretnénk életútját, úgy külön kellene választani a pedagógusi, a karvezetői és a zeneszerzői tevékenységét. Valójában e három az Ő életében teljesen összefonódott. Tanítványai kórus tagok voltak és a kórus tagokból tanítványok, majd kántorok lettek. A kórus inspirálta zeneszerzői munkára és szerzeményeit kórusai, zenekarai és kántorai mutatták be. A templomi zene művelése éltette zeneszerzői ambícióit, ugyanakkor a jiddis és chaszid népzenei gyűjtések, majd ezek feldolgozása jelent meg a zsinagógákban, a Dalárdában és iskolában is.

Egyenként véve sorba tevékenységei területeit, elsőként a pedagógus jut eszünkbe.

“Tanár úrnak” szólították legtöbben hosszú élete során. Ő valóban pedagógus volt, aki igen jó érzékkel bánt a tanítványokkal akár gyerekek, akár felnőttek voltak. Kellő empátiával fordult mindenkihez. Pedagógusi pályájának elismertségét (kitüntetésein kívül) a szakmai újságokban megjelenő tanulmányok, cikkek és számtalan – jelenleg is élvonalban működő – énektanár és karmester tanúsítja, akik tanítványának vallják magukat.
Karmesteri munkássága sokak által ismert annak ellenére, hogy a kórusok természetüknél fogva véges életűek. A debreceni évek sokrétű kórustevékenységéről csak a beszámolók és egy-két plakát tanúskodik. E korszak tagságának túlnyomó többségét elpusztította II. világháború, de a túlélők is lassanként eltávoznak közülünk.

Ma csak a Goldmark Kórus az egyetlen olyan közösség mely jelenleg is él és őrzi munkásságát.

/A háború utáni számtalan kórus tagjai közül közöttünk énekelt a Goldmark Kórus egyik alapító tagja Kósa Sándor, aki 1947-től édesapám minden kórusában ott volt. Ilyen “kitartó” dalos sajnos már nem sok van, de egy-egy kórusából idézhetők még szemtanúk. /

Zeneszerzőként igen sokat és jelentőset alkotott, de ez az a terület, melyre a legjobban rányomta bélyegét az a kor melyben élt. A kezdőévek munkásságát elmosta a háború. A gödörbe betemetett kottákkal igen sok dallam és zeneszerzői műhelymunka lett az enyészeté. Ezt a veszteséget enyhítette részben az emlékezet, de egészében soha nem lehetett pótolni a teljesen elveszetteket.
A 20 évi kényszer hallgatás is kiesett idő volt zeneszerzői munkássága szempontjából, melyet az utolsó 17 termékeny év sem tudott pótolni. A Goldmark Kórusnak betanított a művek megmaradtak nem csak kottában rögzítetten, de előadási stílusában is. A kórus az általa elképzelt módon énekli az Ő instrukciói szerint életre hívott műveket és a szólistáink is őrzik tanítását.
A Kántorképző 70-80-as éveinek hallgatói lettek jelenlegi hitéletünk kimagasló és meghatározó tagjai. A rabbijaink soraiban tisztelhetjük őket és többeket hallhatunk templomainkban előimádkozóként, kántoronként, valamint előadó művészként a színpadon. Találhatunk közöttük kórus építőt és olyat, aki tovább folytatja a jelenlegi kántorképzésben a tanítást.

A Goldmark Kórus életre hívása és első 17 éve arra elég volt, hogy munkásságának eredményeként tartós alapok jöjjenek létre zenei és kórustechnikai szempontból.

Ez mind nem lett volna elegendő, ha a kórus szellemiségét nem alakítja ki. Az alapító tagok tanúsíthatják milyen sokszor és sokat beszélt édesapám az “ügyről” amelyért a kórus létre jött és tevékenykedésének fontosságát meghatározta. A zsidó közösségben, az 1970-es években megjelent kórus munkáságát küldetésként fogta fel. Ahogyan az előzőkben mondottam: a magyarországi zsidó zeneirodalom megmentése, felelevenítése volt az elsődleges cél, ugyanakkor feladatnak tekintette a közösség kulturális életének felpezsdítését és zenei értékekkel történő megtöltését.

 

Ebben a szellemben munkálkodunk továbbra is (38.KÉP) és megpróbáljuk bele plántálni az új nemzedékbe az alapítók gondolatait, hitét és elszántságát.

 

 

 

 

A megváltozott társadalmi és anyagi körülmények lehetővé tették számunkra, hogy műveit és karmester-pedagógusi tevékenysége eredményét rögzítsük korunk és az utókor számára. Eddig megjelent 4 CD repertoárja kapcsolódik az 1974-ben kiadott – és még általa vezényelt kórus – zenei anyagához. (37. KÉP)
Jelenleg dolgozunk a kórus kották számítógépes rögzítésén és dédelgetett álmunk, hogy – mint már említettem - a kántor-képzéshez használt kézikönyvét is tankönyv formájában megjelentethessük.

 

BEFEJEZÉS (39.KÉP)

Végezetül csak egy gondolatot szeretnék elmondani édesapám emberi jellemzőjeként. Temetésekor az egyik – igen kedves – tanítványa mondotta a következőket:

“Ádám Emilt, akik tanítványként tisztelhették olyan embernek ismerték, akinek az életében a legfontosabb dolog a nevelés, tanítás és a zenei ismeretek átadása, a Goldmark Kórus tagjaként olyan karmesterrel találkoztunk, akinek a nap 24 órájában a gondolatai a kórus körül forognak, közelebbi kapcsolatba kerülve tanár úrral - mint magánemberrel - úgy érezhettük, hogy szívvel-lélekkel segítve minket, mindenkor rendelkezésünkre áll.”

Én a gyermeke voltam és úgy ismertem Őt, mint akinek a legfontosabb a családunk.

Édesapám az élet minden területén a maximumot igyekezett nyújtani. Teljes odaadással és hittel végezte munkáját és egész lénye sugározta ezt a hitet.

Meggyőződésem, hogy élete és munkássága nem múlt el nyomtalanul:

bennünk élve és dallamait énekelve hatni fog gyermekeinkre és unokáinkra.

ELŐZŐ