4. Az újrakezdés évei
Budapest felszabadulása után. Az első vonatok egyikével tért vissza
Debrecenbe, hogy megtudja mi történt a családjával. Ekkor írt levelei és
elbeszélése alapján tudom, hogy hitt benne, hogy szeretteit újra fogja látni annak
ellenére, hogy ekkor már ismert volt a deportáltak sorsa. Rettenetes 2–3 hónap
következett, mert nem tudott biztos információt kapni arról, hogy a Debrecenből a
haláltáborokba elindult három vonat melyikén volt a család, s élnek-e még? Teljes
bizonytalanságban élve elment a lakására és az oda beköltözött idegenektől tudta
meg, hogy a szobákban maradt kottákat az udvaron elásták egy gödörbe. Talán még
meg lehetett volna menteni valamit ebből az anyagból, de ehhez lelki ereje nem volt. A
Református Egyetemen elhelyezett legértékesebb gyűjteménye sem lett meg, mert az a
tűz martalékává vált a felszabadulás utáni napokban. Kétségbe esetten a munkába
menekült. Felkérték a Joint segélyszervezet ügyeinek irányítására. Április
elején hallotta meg az első bíztató híreket a család Debrecenből elvitt
részéről. Remény volt a megmenekülésükre és ez erőt adott arra, hogy ismét
megkíséreljen énekegyüttest szervezni. E kis csapat első szereplésére a
deportáltak javára szervezett műsoros esten 1945. április 29-én került sor. Ekkor
változtatta meg a nevét, így a plakáton már Ádám Emil néven szerepelt.
/A család életben maradt
tagjai felesége, fia, édesanyja és két húga 1945. májusában érkeztek vissza. Mint
minden zsidó családnak, így nekünk is súlyos veszteségeink voltak: édesapám két
húga és családjuk, valamint öccse nem tért haza./
A Debreceni Zsidó Iskola szeptemberben
megkezdte volna a tanítást, de nem volt tanár és igen kevés gyermek tért haza.
Édesapámnak be kellett látnia, nincs kit tanítson, nincs kivel énekeljen. A sérült
nagytemplom is valakiknek az utjában volt, a helyreállítás helyett, lebontották. (21.KÉP)
1946 szeptemberében a család Budapestre
költözött s a tanári munkáját a Pesti Izraelita Hitközség Gimnáziumában
folytatta.
Pesti Izraelita Hitközség
Gimnáziuma (22.KÉP)
A háború utáni első évben a
nevelési munka volt a legfontosabb feladat. A gyerekek olyan borzalmakon mentek
keresztül, melyek egész további életükre döntő hatással voltak. Az itt
összegyűlt tanári kar tagjai igen jeles személyek voltak már ebben az időben is, de
munkásságuk a későbbiekben teljesedett ki és a magyar tudományos élet rangos
szereplőivé váltak.
A teljesség igénye nélkül
említem meg Kardos Lászlót és fiát Pándi Pált, Bence Lászlót Debrecenből. Péter
Rózsát és Fuchs Lászlót akik az ELTE Természettudományi Karának professzorai
lettek vagy Pach Zsigmond Pál akadémikust, a Közgazdasági Egyetem rektorát, Scweitzer
József professzort, országos főrabbit, akinek munkássága és életútja e sorok
olvasói számára igen jól ismert. Gimnázium igazgatója Fuchs Rafael volt
Édesapám létrehozta a
gimnáziumi kórust és mellette, egy erős és később sok sikert hozó zenekart is.
1947. március 30-án a Royal Színházban (a jelenlegi Madách Színházban) mutatták be
Jean Racine: Eszter című művét (23.KÉP) e két együttes
közreműködésével. (Amint arra már utaltam ez a mű második előadása volt, hiszen
az elsőre Debrecenben 1942-ben került sor. A szép siker miatt később a színdarabot
újra előadták.)
Hanoár Hacioni kórus
A Hanoár Hacioni első hangversenyére 1946. szeptember 5-én került sor. A
műsorból egyértelműen megállapítható, hogy édesapám a háború előtt készült
műveit tanította be az új kórusának. A darabokat emlékezetből írta le.
Későbbiekben a repertoáron cionista dalok is megjelentek, mint például a Palmach
induló, amely az 1945 utáni zeneszerzői korszakának első feldolgozása. E korszak
első nyomtatott műsoron olvasható a Hámávdil című mű, ami szintén a közelmúltra
utal.
/ Ennek a kórusszvitnek
az előélete nagyon érdekes: 1941-ben lengyel menekültek utaznak át Debrecenen és
Berta Konstantinova, az egykori lodzi Jiddis Színház művésze felkéri édesapámat,
hogy kísérje zongorán az első jótékonysági hangversenyen. Az elhangzó művek
között szerepelt a szombatbúcsúztató dallamokból egy összeállítás, ami
felkeltette édesapám érdeklődését és hangverseny után kérte ennek kottáját a
művésznőtől. Ő vonakodott odaadni, mert számára fontos volt, hogy repertoárjának
részeként egyedüli forrásként megtarthassa és biztatta édesapámat, hogy ha majd
vissza jön, és újra előadja, akkor majd oda adja a kottát. Elég lehetetlennek tűnt,
hogy az énekes visszatérjen újra Debrecenbe e világégés közepedte, de csodálatos
módon mégis sor került pár hónap múlva egy új hangversenyre. Ekkor az előadáson
édesapám jól megfigyelte a dallamokat, majd emlékezetből lejegyezte. Így készült
el ez a kórusmű a Debreceni Zsidó Dalkör férfikara számára, majd a kárász életű
vegyes karának és a Hanoár Hacioni Kórusnak emlékezetből újra leírásra került./
Ez a kórus, valójában három
kórus volt, mert a cionista fiatalok miután felkészültek az ereci útra és
elindultak, átadták helyüket az újabb készülődő csoportoknak. Az utolsó
társaság 1949. márciusában aliázott, de előtte még elkészítettek egy puha
korongos hanglemezt, amelyen a Hamvdilt éneklik. A lemezt a kórustagok magukkal vitték
Izraelbe, ahol a rádióban számos alkalommal hangzott fel e kórusmű.
/ A Hanoár Hacioni
kottákat a későbbi Goldmark Kórus is sokat használta és az említett kompozíció a
kórus műsorán a kezdetektől szerepelt./
A kórus igen sűrűn lépett fel a Zeneakadémia Nagytermében, de
voltak hangversenyeik budapesti kultúrotthonokban és többször szerepeltek Debrecenben
is. Műsorukon Viadana és Beethoven művei mellett szombati dallamok, héber dalok,
Jeruzsálemről szóló énekek és Almann mű is szerepelt. (25.KÉP)
Zeneszerzés
E korszaknak jellemzője az emlékezés volt. Vissza idézte és
újra papírra vetette a háború előtti műveket. (26.KÉP) Sajnálatos módon
csak azokat, melyekre munkája közben ez időben szükség volt, így ez egy töredéke
volt addigi alkotásainak. Ugyanakkor egy–egy új műhöz is gyűjtött anyagot, így
új szerzemények is keletkeztek. Sajnálatosan ez egy igen rövid időszak volt, amely
nyomasztó megélhetési problémáktól sem volt mentes. Zeneszerzői munkássága ebben
az időben nem volt termékeny.
Tanulás
Az 1947/48-as tanévben, édesapám zeneszerzői végzettsége
mellé, énekszaktanítói diplomát is szerzett az Országos Magyar Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskola énekszaktanítói tanfolyamán. Ez mindenképpen szükséges
volt, hiszen további pedagógiai tevékenységéhez a zeneszerzői képzettség kevés
lett volna. Tanárai között voltak Ádám Jenő, Járdányi Pál,
Kodály Zoltán, Perényi Miklós és Zathureczky Ede. E jelentős, nagy nevű
zenei személyiségek közül a későbbiekben többen is kitüntetik barátságukkal.
Szabolcsi Bencével, már a háború előtt kialakult kapcsolata megerősödött, pesti
lakosként könnyebben érintkeztek és szorosabb munkatársi kapcsolat alakult ki
közöttük. Közös munkásságuk egyike a tóraolvasás hangjeleiről szóló leírása,
amelynek átvizsgálását Szabolcsi Bence vállalta. Ez 1947-ben kiadásra került.


|