Vissza a TUDOMÁNY-hoz

  

Ádám Mária:

Ádám (Rothmann) Emil tanár-karnagy-zeneszerző élete és munkássága


Zeneszerzés és gyűjtés

Zenei tanulmányai kiterjedtek a zenei anyaggyűjtés módszertanára. A nyári szünetekben, édesanyja szülővárosába Ungvárra és annak környékére utazott, ahol gyűjtő munkát végzett. A városban, a falvakban a hegyi pásztorok között jegyezte le a jiddis és chászid dallamokat. Egy-egy érdekes dallamért a Debrecen környéki falvakat járta.

Ilyen esetről mesélt például édesapám, amikor az 1943-ban megtartott “Széder dalok délutánja” címmel rendezett hangversenyre történő készülődéskor - számba véve a széder rendjét és a rendelkezésre álló zenei anyagot - kiderült, hogy hiteles zenei dallamot nem talál a “Mánis tánó….” szövegére. Elpanaszolva környezetében, egy hajdúnánási bácsira hívták fel a figyelmét, aki egy valódi “kérdező dallamot” ismert. Megkeresve a bácsikát, nagy örömére valóban egy kincsre bukkant. Lejegyezte e motívumot és ennek felhasználásával készült egy “Mánis táno”, melyet az előzőekben említett hangversenyen, a nagytemplomban adott elő bátyám 8 évesen. (Azóta is ez a dallam hangzik el széder estéken asztalunknál.)

Ezeknek a gyűjtéseknek értéke felbecsülhetetlen. Sajnálatos módon a háború alatt az eredi anyagok elvesztek, de feldolgozásokban és az emlékezetben megőrződött és ily módon tovább él. 1943-ban jelent meg a SZÉFER CHÁJJÍM (15.KÉP) vallásoktatási célra készült héber olvasó és gyakorlókönyv.

 

 

Ebben édesapámnak több dallama kiadásra került. Ezek a motívumok is ily módon sértetlenül megmaradtak.(16.KÉP)

 

A gyűjtött anyag legtöbbjét a kórusoknak dolgozta fel (elsősorban a templomi kórusnak és a Dalárdának), de jutott ebből zenekari művekre és kántori kompozíciókra is. Konkrét kérésre (megrendelésre) is születtek kántori művek. Vidéki városok kántorai fordultak hozzá, repertoárjuk bővítéséhez kérve új darabokat. Legtöbbször meghatározták a konkrét liturgiai igényüket, hangjuk terjedelmét, így ezek “testre szabottan” készültek ugyan, de zeneileg kötetlenül.

Ugyancsak “megrendelésre” készült a Zsidó Gimnázium ballagási éneke. Ezzel a kéréssel az iskola igazgatója fordult édesapámhoz, mert fontosnak érezte, hogy egy zsidó gyökerű ének is felcsendüljön a búcsúzó diákok hangján. Megkérdezte édesapám dr. Slésinger Sámuel főrabbi urat, hogy melyik zsoltár lenne a ballagás alkalmához illő és Ő a 133. zsoltárt választotta. Így készült el “Hiné mátov…” dallama, melyet éveken át énekeltek a végzős diákok.

/ Ezzel a motívummal történt meg az eset, hogy édesapám az utcán baktatva, felfigyelt egy létrát cipelő fiatalemberre, aki ezt a dallamot dúdolva ment az utcán. A zeneszerzők életében nagyszerűnek mondható, ha “népdallá” válik egy dallamuk! Ugyancsak ennek az éneknek az utótörténetéhez tartozik, hogy édesapám a Goldmark Kórus megalakulása utáni első években dr. Scheiber Sándor professzor úr igényére készített Lag Boajmer ünnepségégre egy új kompozíciót, melybe ezt a dallamot építette be. Így keletkezett a kórusunk előadásában oly sokszor elhangzó vegyeskari mű: a 133. zsoltár./

A Dalárdának 1941-ben komponált egy “Jeligét”, amelynek szövegét dr. Kardos László írta. A jelige szövege- “Míg zeng a dal ne félj, míg zeng a dal remélj! A zengő szív vidul és ránk mosolyog az Úr.” - jól fejezte ki a kórus eszmeiségét és ezen belül a zeneszerző lelki és gondolati világát.

/ Ez a vers 1941-ben előre vetítette a következő évek túlélési lehetőségének egyik módszertanát. A zenébe kapaszkodva, és a Mindenhatóba vetett feltétlen hittel és bizalommal élte túl édesapám a vészkorszak éveit. A zenével segítette a környezetét is a rettenet napjainak elviselésében. /

A debreceni alkotó korszak ténylegesen kisebb-nagyobb megszakításokkal 1944-ig tartott. Az élete tervezhetőségét és a szisztematikus munkát lehetetlenné tették 1938-tól a katonai szolgálatra, majd 1940-től a munkaszolgálatokra történő behívók.

Az iskolában egyre kevesebb lett a tanár, így egyre több helyettesítési feladat hárult rá. A templom kántor nélkül maradt, ezért ünnepeken, temetésnél kántori feladatokat is ellátott. Az asszonyok férjeik nélkül kétségbeesetten bújtak össze. A férfikarból – a Dalárdából – 1943 novemberében vegyeskar lett. Átírta a műveket és betanította, majd előkészítette a bemutatkozó hangversenyt 1944. március 26. vasárnap esetére az Arany Bika Nagytermébe. (18.KÉP) E rövid életű kórusnak még az első megmérettetésére sem került sor, mert a németek 1944. március 20-án Debrecent is megszállták.

/ A kórus hivatalosan 1944. őszén szűnt meg. Fennmaradt pár fénykép, plakát, valamint – édesapám emlékezetéből leírtak alapján – a nevek. Őrzöm a hagyatékok között a kórus pecsétjét és zászlóját is./

Itt fejeződött be édesapám debreceni munkássága. Véget ért egy korszak, mely ugyanígy már nem folytatódhatott, hiszen elpusztult a debreceni zsidóság java, eltűntek a kották és a világ is melyben e zene anyaga élt.

Háború alatt vasútépítő munkaszolgálatos volt és a hányattatás utolsó hónapjaiban Budapesten dolgozott. Életét debreceni tanítványainak Mátyás Györgynek és Kandel Lászlónak köszönheti, akik a cionista mozgalom tagjaiként mentették az embereket. A munkaszolgálatból Ők vitték át 1944. őszén a Vadász utcai védett házba és itt vészelte át a háború utolsó heteit. Itt is szervezett egy kis énekegyüttest. A hirdetményen olvashatjuk, hogy “…Minden délelőtt 11-kor próba”, melyet egy-egy légitámadás szakított félbe. (19.KÉP) Kézzel, emlékezetből írt kották és szövegek alapján tanultak és még műsort is szerveztek. Az “előadásokon” versek tarkították a kórus műsorát.

/A tagok nevei között olvashatjuk például Schmideg József nevét is, aki nem régen távozott körünkből. Volt módom beszélni Vele ezekről a napokról és elmesélte, hogy mit jelentett e borzalmas helyzetben lévő emberek számára ez a szervezett elfoglaltság, a tartalmas együttlét és a zene./

ELŐZŐ

KÖVETKEZŐ