Az embernek szóló legelső isteni parancsolat így hangzik: "Szaporodjatok és
sokasodjatok és töltsétek be a földet..."(1Mózes 1, 27-28). Izrael népe
mindent meg is tett annak érdekében, hogy teljesíteni tudja Isten akaratát.
Törvényeikben nagyon körültekintően leszabályozták a házasság anyagi és morális
körülményeit, mivel élete nagy részét mindenki házasságban élte le. Az
Ószövetségben, egy helyen találunk utalást arra, hogy valaki saját akaratából
házasságon kívül maradt (Bír. 11, 36-40). Jefte egy csata előtt fogadalmat
tett, hogy győzelem esetén, akivel elsőként találkozik, feláldozza az Úrnak, és
saját lányának kellett tudomásul vennie ezt az atyai döntést. "Betöltötte
az őfelőle való fogadást", "ő sohasem ismert férfiút"
A leánygyermek 12 éves kora környékén vált nagykorúvá, de férjhezmeneteléig
továbbra is a szülei rendelkeztek vele. A hagyomány szerint a fiatalok kiházasítása
megkérdezésük nélkül történt közvetítők által, ami ellen nem tiltakoztak, sőt
nagyon boldog házasságban élték le az életüket. A férj megvásárolta szüleitől
leendő asszonyát az akkori szokás szerint, vételárat fizetett érte az apának.
"Akármilyen nagy jegyajándékot kívántok, megadom... csak adjátok nékem a
lányt feleségül.(1 Mózes 34-12)
A leendő asszonnyal szemben hihetetlenül magas követelményeket támasztottak, a
Példabeszédek Könyve hosszan sorolja fel a derék asszony erényeit: "keres
gyapjat, vagy lent és megkészíti azokat....Felkel még éjjel, eledelt ad az ő
házának....Gondoskodik a mező felől...Szőnyegeket csinál magának; patyolat és
bíbor az ő öltözéke...Az ő száját bölcsen nyitja meg"
A meddő, késő korban szülő, vagy csak csodás segítséggel viselőssé váló
asszonyoknak se szeri, se száma a Bibliában. A közeli rokonok összeházasodása, mely
generációkon keresztül tartott, végül is a termékenység csökkenéséhez vezetett.
Az ősanyák közül hosszú ideig meddő volt Sára, Ábrahám felesége (1
Móz.18,10-12). Izsák felesége Rebeka (1Móz. 25, 21), és Jákób
kedvesebbik felesége, Ráchel is (1 Móz. 30, 1-2).
Ezekben a meddő házasságokban egyik fél sem hibáztatható, ugyanis ezek az
ősanyák közeli rokonai voltak férjüknek.
A gyermektelenség komolyan csökkentette az asszony tekintélyét és rontotta családon
belüli helyzetét, ennek ellenére alig van tudomásunk arról, hogy a magtalanság
válóokként szerepelt volna. A gyermektelen házaspárok fájó szívvel tudomásul
vették Isten akaratát, de öreg korukig reménykedtek abban, hogy mégis csak lesz
utóduk.
Ritkán olvashatunk arról, hogy egy férfinak csak egyetlen gyermeke lett volna a Tanakh
idején. Az általánosan elfogadott többnejűség azt a célt szolgálta, hogy minél
több gyermek szülessék, ha egy asszony átmenetileg, vagy tartósan meddőnek
bizonyult, akkor ágyast, illetve másodfeleséget állított maga helyett, aki gyermeket
szült neki és férjének (1Móz.30,15). Mózes a törvényekkel új házassági
szokásokat vezetett be. Ez az új rend mindenben különbözött a zsidók régi
szokásaitól és gyakorlatától, de különbözött a kánaáni népekétől, valamint
az egyiptomiakétól is.
Sámuel 1. Könyve Izrael történetének azt a fontos szakaszát írja le, amikor a nép
még laza törzsi szervezetben élt és ebben a korban tért át az egységes nemzeti
királyságra. A bírák korának utolsó képviselőit ismerjük meg Éli, majd Sámuel
személyében. Külső ellenséges népek folyamatos támadása, a főpap fiainak cinikus
önzése, akik az istentisztelet és a kultusz lejáratói voltak, mind szorosabb
összefogásra késztették a törzseket. Izrael népére súlyos teherként nehezedett
annak az árnyéka, hogy nem tudják megtartani a nehezen megszerzett ígéret földjét.
A kor hangulatát leginkább a Bírák Könyvének egyik utolsó mondata fejezi ki, "akkor
még nem volt király Izraelben, ezért mindenki azt tehette, amit akart."
Egy családtörténet bevezetésével ismerhetjük meg Isten népe történetének eme új
szakaszát. Sámuel családfájával kezdődik a könyv, származási helyéről és
őseiről tájékoztat.
A neveknek érdekes jelentése van, Elkána a családapa neve azt jelenti, hogy Istentől
szerzett. Mélyen hívő ember volt ő, az óizraeli kegyesség szép példáját
mutatja meg számunkra. Minden évben felment Silóba, hogy áldozatot mutasson be a Seregek
Urának (Jahve cebaoth). Izrael Istenének méltóságneve, először itt fordul elő
a Bibliában, amit Silóban a szövetségládával összefüggésben, használtak. (Jubileumi Kommentár I. kötetet)
Elkánának két felesége volt, az általános szokásoknak megfelelően azért
következhetett be, mert az első asszony Channa, (nevének jelentése: kegyelem)
a nagyon szeretett feleség meddő ebben a történetben .
Az "időről időre" visszatérő ünnepi alkalom, amikor Elkána
elment imádkozni és áldozni a silói szentélybe, -a kommentárok alapján
valószínüleg- az aratási hálaadó ünnep volt, az új termés ajándékáért
mutattak be ilyenkor hálaáldozatot.
A hálaáldozat bemutatásakor az állat nemesebb részeit elégették az oltáron, (Levi.
3. rész) a húsát, pedig ünnepi lakoma keretében elfogyasztották a családtagjai
és azok vendégei. Ez a közös étkezés olyan valóságos communio, ami jellege szerint
lelki közösségbe kapcsolta az áldozatot elfogadó Istent, az áldozó embert, és a
vendégség valamennyi résztvevőjét.
Elkána a családfő, az áldozat bemutatása után mindenkinek kiosztotta a maga
részét.
A héber mánáh szó= porciót, részt jelent. A történetben ebből az
következik, hogy a második feleségnek Penninának és gyermekeinek jutott az étel
nagyobbik része, Channának pedig egy kiváló részt adott jóllehet Őt
szerette, "de az Úr bezárta a méhét".
Ebben a korban a gyermek, áldásnak számított, a gyermektelen asszonyt viszont úgy
tekintették, mint akin Isten átka van. A gyermekeire büszke Pennina, (jelentése:
gyöngy) mint mindig-minden alkalmat, úgy ezt is felhasználta, hogy megalázza
Channát.
Számára az ünnep, az öröm napjai mérhetetlen szenvedésben és fájdalmas
megaláztatásban teltek. Férje gyengéd vigasztalása ellenére sem vett magához
ételt, mintha böjtölt volna. Az imádságban keresett menedéket, ezek az "évről
évre" egyformán megismétlődő alkalmak egy speciális eseményt
ábrázolnak.
Channa imádkozva az Úr jelenlétét kereste, imáiban fiúgyermekért könyörgött.
Bizonyos, hogy ez nagyon sokszor megtörtént már azelőtt is, most azonban egy
különleges fogadalmat fűzött késéséhez, mégpedig, ha a Seregek Ura fiúgyermeket
ad neki, azt ő visszaadja Istenének, hogy az Ő szolgája legyen, papja egész életén
át. Még egy különös kijelentést is fűzött fogadalmához, hogy gyermekének "a
fejét borotva nem éri soha". Ez a mondat világossá teszi, hogy Channa
egyértelműen Istennek szentelt embernek, héber szóval nazir-nak (Nazir törvény,
Num. 6) szánta születendő fiát.
A Szentírásban csak kivételes esetekben olvashatunk egész életre szóló
felajánlásról (Sámson), a nazír-fogadalom egy meghatározott időre,
néhány évre szóló volt.
Külsőségeiben három dologra vonatkozott: a fogadalmat tevő ember haját, szakállát
nyíratlanul hagyta, holtest érintésétől tartózkodott, és gyászt nem tartott, bort
nem ivott. Ezek a külsőséges vonások a kánaáni pogány hitvilággal és
erkölcsiséggel való szembenállást, tiltakozást fejezte ki.
A kánaáni népek körében szokás volt a fejet körbe nyírni és a levágott
hajfürtöket a szellemeknek áldozni. Ugyanígy lenyírták hajukat gyász idején is.
A borivástól való tartózkodással nem csak a józanság megőrzésére törekedtek,
hiszen a nazír- fogadalom a szőlő termésének minden formáját elutasította (Num.
6, 3), hanem inkább arra, hogy a kánaáni ünnepeken a borivással együtt járó,
nagyon sok erkölcstelen szokás elleni tiltakozás volt (Hós. 4, 11). A
kánaáni kulturának és a vele szorosan összefüggő vallás nagyon erősen hatott a
betelepült izraelitákra. Az őslakóktól nem csak a földművelést tanulták el, hanem
az azzal együtt járó hiedelmeket, babonás, vagy erkölcstelen szokásokat is. A Baal
-vallás különösen veszélyes lehetett, és a nazírok voltak azok, akik
különcnek látszó magatartásukkal tiltakoztak a kánaáni termékenységi kultusz
bomlasztó hatása ellen.
A szentélyben imádkozó Channa hosszantartó, csendes könyörgését Éli főpap
félreértette és részegséggel gyanúsítva megdorgálta őt.
A Főpap talán többször tanúja lehetett annak, hogy az áldozati lakoma során valaki
a részegségig leitta magát, ezért is gondolhatta a szokásoktól eltérő módon
imádkozó asszonyról, hogy részeg. Dorgáló szavait azonban Channa szelíden
visszautasította azzal, hogy ő nem "Beliál leánya", a beli-jaal szó
= haszontalanságot jelent, van azonban a név mögött valami mitologikus értelem is,
talán egy pogány isten, vagy démon neve lehetett. (Dr.
Tóth Kálmán Magyarázat Károly Gáspár Református Egyetem) Miután Éli megértette, hogy Channa valóban imádságba volt mélyedve,
áldással bocsátotta el.
A hit és az isten iránti bizalom olyan maradandó örömmel töltötte be Channát,
amilyen csak gyermekien tiszta szívben lakozik, az ilyen hit nem szégyenül meg. Az
asszony, mintha kicserélődött volna, "evett és az arca nem volt többé
szomorú".
Imádsága meghallgatásra talált és áldott állapotba került."Boldogságos
érzéssel vallom be teelőtted szívemnek titokzatos reménységeit, - Te megérted az
én örömömet" (Mirjam: A várandós
asszony imája)
Channának fia született, a fiú neve Sámuel lett, elnevezéséhez azt a magyarázatot
adja: Az Úrtól kértem őt. Ebben a névben leginkább az imádság
meghallgatásának (sámá = hall, hallgat) héber szógyök motívuma van jelen
még akkor is, ha nyelvtanilag nem fedi pontosan azt, amit ki akar fejezni, hogy "Isten
meghallgat." ( Dr. Tóth Kálmán:
Magyarázat Károly Gáspár Református Egyetem)
Az izraeli jogszokások értelmében egy asszonynak a fogadalma abban az esetben vált
jogerőssé, ha a férje a beleegyezését adta hozzá.(Num. 30: 6) Amennyiben ez
megtörtént, az asszonnyal együtt férje is felelőssé vált a fogadalom
teljesítésében. Erre utal a férjével való párbeszéd (1 Sámuel 1: 23)
Elkána fogadalmi áldozat bemutatására elmegy Silóba, ez arra utal, hogy ő is
fogadalmat tett arra az esetre, ha Channának fia születik.
A csecsemők elválasztása elég későn történt meg a keleti népeknél, gyakran 3-4
éves korukig szoptatták a gyermeket (2 Makk. 7: 28.)
Channa legközelebb csak akkor megy Silóba az ünneplőkkel, amikor fia már elég nagy
lesz ahhoz, hogy további nevelését rábízhassa a papságra. Az írás megjegyzi, hogy
Sámuel egészen kicsiny korában került a silói szentélybe. Szülei a fogadalom
teljesítés napján különleges mutattak be, egy hároméves bikát vágnak le, azon
kívül a fogadalmi és hálaáldozatokkal együtt járó ételáldozatot is.
Az áldozati szertartás végén került sor a gyermek, Sámuel bemutatására Éli
főpapnál, akinek gondjaira bízta Channa az Istentől kapott és neki odaszentelt,
elsőszülött fiát.
A fogadalom teljesítését követő, hálaadó szertartás után Channa egy imádsággal
magasztalta Istent. "Channa éneke" néven vált ismerté ez a zsoltár, melyben
egyéni élete eseményeit összefüggésben látja, Istennek a világ fölött uralkodó
egyetemes, emberi sorsokat intéző hatalmával, és ezt énekli meg. Ujjongó örömében
Isten magasztalását különböző példákon fejezi ki, "nincs hozzá hasonló
senki". Hitből fakadó reménységét, azzal magyarázza, hogy Isten a gőgös
embert megalázza, a gyengéket, pedig felemeli. Meggyőződését fejezi ki, amikor azt
mondja, hogy az Úrnak gondja van a hozzá hűségesek (chaszidim) életére, ezzel
szemben a hűtlenek (resaim) sötétségbe, azaz halálba jutnak az életük végén. (Jubileumi Kommentár)
Ez az isteni igazságszolgáltatás az ószövetségi kijelentés biztatása, melynek
érvénye akkor is fennáll, amikor a mindennapi élet eseményei más képet mutatnak.
FELHASZNÁLT IRODALOM
Tóra
Sámuel I. Könyve
Bírák Könyve
Jubileumi Kommentár I. kötet
Kálvin Kiadó 1998
Gerhard Von Rad:Az Ószövetség teológiája I. kötet Osiris
Kiadó 2000
Árahám ibn Dá'ud a Magasztos Hit
Logos Kiadó
2004
D Kiss Arnold " Mirjam"
Schlesinger József
1907
Imádságok Zsidó Nők számára
Arno C. Gaebelein Ószövetségi Kommentár
Evangéliumi Kiadó 2000
Martin Buber A
Próféták hite
Atlantis Kiadó 1991
A.Philon Mózes élete
Atlantis Kiadó 1944
M. Eliade The Sacred and the Profane
NewYork
1959
Keresztény-Zsidó Teológiai Évkönyv
Budapest 2003
Dr. Tóth Kálmán Magyarázat Sámuel I. könyvéhez
Ráday nyomda 1994
Hahn István A Próféták forradalma
Múlt és Jövő Kiadó
1998
Dr.Józsa László Orvoslás a Bibliában
Móra Ferenc Kiadó
1998
Budapest, 2005-02-08
Lakatos Anka Ilona
zsidó művelődéstörténet előadó szak I. évfolyam
|