Sommer László:
Izrael képeslapjai az oktatás
szolgálatában
Pár
nappal ezelőtt jelent meg Sommer László, az OR-ZSE docense új könyve, mely Izrael
képeslapjai az oktatás szolgálatában címet viseli, és műfaja szerint módszertani
segédlet. A szerző hosszú évtizedeket töltött el a formális és az informális
oktatásban. Ennek eredményeképpen az egyik legnehezebb és legösszetettebb
mesterségnek, hivatásnak, a pedagógiának rejtelmeit ismeri. Tapasztalata,
ismeretanyaga a maga nemében egyedülálló, útmutatásai irányadóak.
Most megjelent kötete előszavában a következőt írja:
"Az Országos Rabbiképző - Zsidó
Egyetem tanárjelölt hallgatóinak általam irányított, válogatott próbatanításait,
mikrotanításait, résztanításait gyűjtöttem össze abból a célból, hogy
ötleteket adjak az iskolákban folyó vallásoktatás színesebbé, szemléletesebbé
tételéhez. Célom továbbá motiválni, orientálni, megszerettetni fenti tantárgyakat
a tanulókkal.
Az állami, illetve más egyházi, valamint alapítványi fenntartású iskolák,
formális és informális, oktatási intézmények érdeklődői számára is érdekes
lehet valamely képeslap segítségével megtartott judaisztika-, hittan-, biblia-,
művészet-, földrajz- és történelem óra, amelyhez ötleteket kínálok.
E könyv elengedhetetlen munkaeszköz, mint oktatási segédanyag, a fenti tantárgyak
oktatását tanuló tanárjelöltek számára.
Végül, de nem utolsósorban e munka, a zsidóságról, Izrael államáról
kialakítandó, tiszta és hiteles kép formálására is szolgál, kompenzálásként, a
sok esetben torz, hiteltelen hangon szóló hazug képek ellenében".
A szerző tizenhat fejezetben foglalja össze mondanivalóját. Izrael törzseivel kezdi,
majd Izrael átfogó képének bemutatása után Erec városairól ejt szót. Külön
hangsúlyt kap, s így az egész kiadvány centrális elemeként tekinthatő az Izrael
fővárosával, Jeruzsálemmel foglalkozó különálló, de mégis egységet alkotó
nyolc fejezet. Értekezik a menóráról, Massadáról, a sivatagi vándorlásról, a
Negevről, valamint C'fátról egyaránt.
Sommer munkáját módszertani segédletként tünteti fel, s mint ilyen, rendelkezik
mindazokkal a tartalmi és formai követelményekkel, amelyeket e műfaj feltételez. A
módszertan legújabb kori kutatásait, és évszázados, évtizedes tapasztalatait is
összegyűjtve, illetve felhasználva pontosan fogalmazza meg azokat a címszavakat,
célokat, eszközöket, amelyeknek szellemében tanítani kíván. Csak néhányat
említenék meg ezek közül: korosztály, oktatási cél, nevelési cél,
forrásgyűjtés, felhasznált irodalom, stb. Ezek képezik az összegző munka
bázispontjait.
A szerző hosszú évek óta az OR-ZSE módszertani programjának felelőse,
kivitelezője. Rendszeresen látogatja a felekezetünkhöz tartozó különböző
oktatási intézményeket, az óvodáktól az egyetemig. Tanul és tanít egyszerre.
Szerzőnk hosszú ideig országos tanfelügyelőként dolgozott, majd a zsidó pedagógia
felé fordult az érdeklődése. Kiváló eredménnyel végezte el az OR-ZSE Judaisztika
Tanár Szakát. Ezután, mint a Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola és Óvoda egyik
igazgatója, majd az OR-ZSE oktatója, a hospitalizáció fejlesztője, módszertani
rendszerének egyik kidolgozója és oktatója egyben a program felelőse lett.
Nyitottságára jellemző, hogy a zsidóság különböző irányzataihoz tartozó
iskolákban szerzett tapasztalatait a nagy történelmi egyházak prominens
személyiségeivel való beszélgetései, s nem utolsó sorban, személyes tapasztalatai
révén kiegészít, illetve színesé tesz.
Különböző szintű, országos kiterjedésű, zsidó témákat érintő tanulmányi
versenyek szervezésével kiváló eredményeket ért el, elismerést vívott ki magának.
Az ORZSE főtitkári tisztségének betöltése után s MAZSIHISZ Oktatási Osztályának
vezetőjeként jelentős hatással bír színes skálán mozgó, sokszínűséget mutató
magyar zsidó pedagógia életében is. Mindezek mellett a mai napig tanít. A katedrán
és egész életvezetésével.
Szerzőnk a módszertan egy különlegesen érdekes szegmensét, a vizualitást
választotta kutatásának, és gyakorlati megvalósításának tárgyaként. Izrael
képeslapjai által vall magáról az országról, a Szentföldről, a vallásról, a
vallásoktatás lényegéről, a hittanításról, az etikáról, a felekezetek közötti
kapcsolatról, megértésről és a dialógusról.
Külön emeljük ki a kötet nemesen egyszerű, világos és közérthető stílusát. Nem
utolsó sorban a csodálatosan mutató decens, elegáns, reprezentatív képeslapokat,
amelyek olyan fényképeknek tűnnek, amelyek nélkülözhetetlen részei e módszertani
segédletben megfogalmazott célkitűzésnek.
E kiadvány Sommer László eddigi munkásságának szerves része, s egyben logikus
következménye. E nagyszerű oktatásszervező, "pedagógus-diplomata"
munkálkodása előre mutató. Gazdagítja a magyarországi zsidó oktatásügy színes
palettáját.
Schőner Alfréd
|