
Spiró György: Fogság
Spiró György Fogság
című regénye igazi könyvsiker: rövid idő alatt már a harmadik kiadást éri meg és
része van az író Kossuth -díjában, amelyet a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület
elismerése csak néhány hónappal előzött meg.
Sokat írtak már arról, hogy a nagy regény, ezen belül a történelmi témájú
különösen, korunkban válságban van. Napjaink elfoglalt, modern embere türelmetlen,
nem szívesen olvas terjedelmes regényeket, nehezen éli bele magát elmúlt korok
bonyolult körülményeibe, nem érti az események történelmi hátterét, az emberek
cselekedeteinek mozgatórugóit. Spiró György könyvének sikere cáfolja ezeket a
borúlátó véleményeket.
Tulajdonképpen életrajzi regény, amely az emberiség történetének egy
nagyon fontos szakaszában játszódik, közvetlenül az időszámítás kezdete után,
bár az igazán fontos eseményekben a főhős nem vesz részt. Krisztussal tudtán
kívül kerül össze egy júdeai börtöncellában, Jeruzsálem elestéről is csak
Rómában értesül.
Sok írót megihletett ez a kor, nehéz már újat mondani róla, gondoljunk Sienkiewicz
és mások munkáira, de a szerző mai tapasztalatokkal és tudattal nyúl tárgyához,
ezzel óhatatlanul bizonyos gondolattársításokat keltve olvasójában - anélkül, hogy
olcsó párhuzamokat alkalmazna.
A Rómában élő szegény zsidó család rövidlátó gyermeke útnak indul, eljut ősei
földjére és Alexandriába, alkalmat adva az írónak a kor történelmi viszonyainak
bemutatására, bajlódik a külvilággal és saját közösségével egyaránt. Sokat
tanul, magányosan is, de a görög gimnázium leírása egyik legjobb része a könyvnek.
Megismerkedünk a mindennapi élettel, főleg az egyszerű emberek és rabszolgák
sorsával, de a főhősnek bejárása lesz a császári palotába is. Az izraeli ecetes
kenyér, Pilátus kóser vendéglátása, Alexandria gazdagsága, római lakomák után
öregkorában hiába kér egy kis márnát, nem kap. Történelmi alakokkal találkozik -
Pilátus, Philo a filozófus, zsidó királyok, római uralkodók avatkoznak sorsába,
szegény gyerekből gazdag ember lesz, de utoléri népének sorsa, kiűzik Rómából,
szegényen hal meg.
Drámát kezdett írni a szerző, csak később választotta a regény szélesebb
műfaját, kötetlenebb formáját, de valahol mégis drámát írt: egy hazájától
megfosztott nép drámáját, amely emberi tragédiákat hordoz magában. Hősének
magánélete sem szerencsés, szerelmei nem teljesednek be, gyermekeiben nem lesz sok
öröme, kedvenc fiát elrabolják rabszolgának, amikor teljesen megvakul, lányai
majdnem Lear király sorsára juttatják. Látja a jeruzsálemi templomot régi
dicsőségében, de már átéli a történelem első nagy zsidópogromját
Alexandriában, a könyv végén pedig megjelenik a kereszténység.
Nagy erénye a könyvnek a történelmi háttér pontos kidolgozása, meglátszik hogy az
író milyen hosszan és gondosan készült megírására, egyes részei történelmi
szakmunkának is beválnának. Hangsúlyoz olyan mozzanatokat, mint a nyelvek kérdése a
Római Birodalomban, a görög nagy szerepe a latin, illetve a zsidóságon belül az
arámi rovására.
Hőse csak rövid ideig van tényleges fogságban, népéből se jut mindenki
rabszolgasorsra, mégse lehetséges a szabadulás - a kor nem engedi.
Ők megteszik ami rajtuk múlik, igyekeznek megalkudni, élhető életet élni. Nem mindig
sikerül, a fogság még nem ér véget...
Róbert Péter
|