BLAU LAJOS:
AZ ÓZSIDÓ BŰVÉSZET
A magyar nyelvű
judaisztikai irodalom számottevően gyarapodó könyvkiadási programjának fontos
állomásához érkezett. A reprint kiadványok új sorozatát indította Magyar Zsidó
Tudományok elnevezéssel, Oláh Jánosnak, az Országos Rabbiképző-Zsidó Egyetem
docensének szerkesztésével.
Az említett sorozat első kötete, Blau
Lajos, Az ózsidó bűvészet című művének reprintje, a szövegnek betűhű és a
tipográfiát is az eredetit képszerűen másoló újrakiadása a napokban jelent meg.
2005. november 3-án, csütörtökön 6
órakor volt az ünnepélyes bemutatója az Országos Rabbiképző-Zsidó Egyetem ún.
oktogonális előadótermében.
A szerzőt, Blau Lajost, a Rabbiképző Intézet hajdani igazgatóját és művét
bemutató magas szintű, részletes, sok információt tartalmazó előadást Schőner
Alfréd professzor, az Országos Rabbiképző-Zsidó Egyetem rektora tartotta, majd
Fellegi Tamás zongoraművész szellemes bevezetője után előadta szintetizátoron Verdi
Nabucco című operájából a zsidó hadifoglyok kórusát. Ezt Dunai Tamás
színművész felolvasása követte, aki a műből részleteket adott elő.
A bemutató zárásaként Izsák Gábor, a
Gabbiano Print Bt. tulajdonosa, mint a könyv kiadója, beszélt, akinek az érdemei
között nemcsak a könyv gyönyörű kiállítását, a nagyon ízléses külsejét, a
nagyon szép papírt kell említenünk, hanem azt is, hogy jelentős összeggel
lehetővé tette az antikváriumok polcairól is régen hiányzó könyv
megjelentetését. Rajta kívül még Ungár Péter és Karádi Gábor és felesége
segítette adományával Blau Lajos könyvének újrakiadását.
A kötethez írott bevezetőjében Oláh János, a szerkesztő, közli
a mű szerzőjének, dr. Blau Lajosnak legfontosabb életrajzi adatait és tudományos
pályafutását. Szól magáról a műről, és főleg a címéről, amit meg is
magyaráz, tekintve, hogy a mai fogalmakkal gondolkodó olvasó mást ért a
"bűvészet" szó alatt, mint a XIX. század végén élő ember.
A szerkesztő és a mai olvasó, a könyv tartalmának ismeretében,
körülbelül így fogalmazná meg a mű címét: "az ózsidó varázslás",
vagy az "ózsidó misztika". Tehát eredeti címével ellentétben nem a
"bűvészek", vagy szemfényvesztők "tudományát" írja le, hanem az
ókori zsidó misztika egy szeletét tárgyalja. Sok tekintetben hasonlít G. G. Scholem
Major trends in Jewish mysticism című alapmunkájára, legalább is színvonalát
tekintve, de már csak terjedelme folytán is, csak kisebb részletét tartalmazza
hatalmas tárgyának.
Mindenek előtt a babona, a varázslás és a szellemekbe vetett hit
elterjedettségét az ókori zsidóság körében ismerteti, majd a varázslással
foglalkozik a bibliai és talmudi korban. Kijelenti, hogy tudományos szempontból
szükséges a babonával foglalkozni, már csak azért is, mert még mindig nagyon
elterjedt, mondhatni virágzik az emberek körében, és ez alól a zsidóság sem
kivétel.
Ennek pedig az az oka, hogy a babona régebbi jelenség, mint a hit, "a
bálványimádás régebbi, mint Isten imádása." Ma pedig a babona és a vallás
szinte együtt él az emberben. A babonát is az embernek a magasabb, természet feletti
hatalomhoz való viszonyának kutatása, elismerése hozta létre.
Ennek megállapítása után Blau Lajos a varázsló személyéről és a zsidó
varázslás forrásairól ír. A forrásokról szólva megállapítja, hogy mindazok a
népek, akikkel a zsidóság valamilyen formában kapcsolatba került (pl. egyiptomiak,
asszírok, babilóniaiak, médek, perzsák, szírek, görögök, rómaiak stb.)
forrásként említendők. Ezt az értekezést, a továbbiakhoz hasonlóan bőséges
bibliai hivatkozás és jegyzet-anyag kísér. Megállapítja, hogy a T'nách, Bibliánk,
több helyen szól a babona ellen, sőt határozottan tiltja (még halálbüntetés
kilátásba helyezésével is) azt, de az "írott szó" nem tudta
megakadályozni terjedését, sőt továbbélését.
A továbbiakban megállapítja Blau professzor, hogy lényegét
tekintve kétféle "varázslás" van: jó indulatú és rossz indulatú. A
tudós szerző idézi Rasi egy megállapítását: "... a sokat imádkozó hajadon
és a szomszédokat gyakran látogató özvegy csak színlelnek, hogy gyanú nélkül
paráznaságot és varázslást űzhessenek." Ehhez hasonló véleményen van a
Talmud is (Szótá 22a.) A varázslás céljairól és hatásairól szólva, az előbbi
kettős felosztás szerint (jó indulatú, rossz indulatú) ad magyarázatot.
A varázseszközök című fejezet felsorolja a varázslás
megjelenési formáit: az emberi szót, az amuletteket (mint tárgyakat), az írásos
amuletteket, a szellemidéző formulákat és misztikus istenneveket, a bűvös tekintetet
(szemmel való rontás, vagy jótékony tekintet), valamint a védekezésül használható
tárgyakat stb.
A reprintben most megjelent mű fontos hozzájárulás a zsidó
folklórhoz és a zsidó misztika történetéhez és ókori megnyilvánulásaihoz,
amelyeknek nyomai a mai néphitben is megtalálhatók.
A könyv elolvasását mindenkinek ajánljuk, akit a zsidó népélet,
a folklór és a misztika érdekel, de az általános néprajzzal és a folklórral
foglalkozók is haszonnal forgathatják.
Borsányi Schmidt
Ferenc
|