
PINTÉR BÉLA ÉS TÁRSULATA:
Gyévuska
|
Néhány
májusi estén kitűnő színházi előadást nézhettek meg akik
befértek a ferencvárosi Trafó nézőterére, Pintér Béla
társulatának Gyévuska című előadására. Ez a méltán jó hírű
alternatív színház nemcsak itthon aratott sikert produkciójával,
hanem a rijekai színházi fesztiválról is díjat hozott vele.
A
második világháború vérzivatarába viszi a nézőket, a színhely
laktanya, bálterem és az orosz síkság – lenne, de mindig
ugyanazt a környezetet látjuk, csak a színészek játéka hiteti
el, hogy ott vagyunk. Pedig a látványvilág fekete-fehér, csak a
végén jelzi a vörös szín megjelenése a közelgő jövőt.
Ezek a
különböző rendfokozatú honvédek, civil hölgyek és a két
ellentétet képviselő zsidó munkaszolgálatos és a német főtiszt
korabeli slágerek muzsikájától kisérve állítják elénk azt a
világot, amely néhány év múlva oly véresen omlott össze.
A
szereplők koturnust hordanak, legmagasabbat a német parancsnok,
mintegy jelezve - fennhéjázó beszédével amúgy is hangsúlyozott -
irányító voltát. Egy kivétel azonban akad, a zsidó
munkaszolgálatos, ő papucsban, sőt a frontra kikerülve mezítláb
védi a hazát, amely őt kirekesztette és megfosztotta jogaitól.
Nem menti meg, hogy készségesen fordítja a német őt gyalázó
szavait a magyar tiszteknek.
Ellenlábasa búcsúzóul le is lövi,
megoldva minden problémát. Ez a sorsa a zsidóságát eltitkoló
hadnagynak is, csak vele magyar kivégzőosztag végez.
A magyar
királyi 8. Kinizsi Pál Kerékpáros Lövészezred tükrözi a korabeli
magyar társadalom tagjainak gondolatvilágát, kicsit karikírozva
- talán nem véletlen, hogy ezt a furcsa fegyvernemet látjuk,
amelynek talán egyetlen előnye volt, hogy nem igényelt sem
benzint sem zabot - a korabeli gúnyos szóhasználat szerint
"kenyérgázzal" működtek.
A halál vár rájuk, ennek szimbóluma,
hogy az elesett katona a magasba emelkedik és odafönt biciklizik
tovább - mintegy hordozva egy pesszimista végkövetkeztetést:
Minden hiába, minden folytatódik, csak más szinten.
Nagyszerű a zene, főleg egykori slágerek, némi Puccini hatás,
közismert indulók, magyar- és katonanóták - amelyeket pár
évtizede még nem hallhattunk színpadról.
Nagyon hozzájárul ez -
a remek színészi játékon kívül - ahhoz, hogy a szünet nélküli
előadás végig leköti figyelmünket, az elhangzó versek is jól
illenek a zenéhez és szöveghez egyaránt.
A megjelenő humor nem
hat bántóan a tragikus cselekmény dacára sem, a sokat megélt
generáció szelíd mosolya ez, nem a cinizmus gúnyos kajánsága.
Nagy élményt kaptunk a Trafóban!
Róbert Péter
2017.06.11
|