
Zahava Szász Stessel:
Bor és tövisek Tokaj-Hegyalján
Az abaújszántói kisvárosi zsidó közösség emlékezete
|
Egy amerikai nézőpont, két-három nyelvi
örökség-anyag, hordozott sors és kapott "sorstalanság" marad
öröksége mindazoknak, akik kisebbségi léthelyzetben nem a
bezárkózást, megalkuvást vagy elszemélytelenedést vállalják,
hanem kapaszkodót találnak, élményhátteret formálnak, örökséggé
vált eszmélkedést élnek át mindazzal terhelten és áldottan, amit
magukkal hoztak egy idegen világba.
Ezt a sorskényszert, s vele
az "add tovább fiadnak", vagy a "vidd tova bármerre jársz"
élményvilágát tükrözi az a kötet is, melyben a Tokaj-Hegyalján
élő, abaújszántói falusi-kisvárosi zsidó közösség emlékezetét
formálja meg Zahava Szász Stessel.
A Bor és tövisek… pár éve megjelent kötetében e kulturális
örökség szószólója, fölidézője ily módon megörökítője lett
egyfajta "stetl"-világnak, ahol
cipész és házaló, tudós rabbi és menekülő névtelen, paraszt és
iparos, diaszpórába kényszerülő álmodozó sorjáznak, s válnak
hőseivé annak, aki a reményteljes életutak és a sorscsapások
kollektív élményét, írnivaló emlékét magával cipeli Amerikába,
majd Izraelbe, s végül megtér forráskutatásaival a szülőhazába
is.
A szőlőskertek közötti személyes történeteknek és
csoporthistóriának több rétege is megfér a vaskosabb kis kötet
keretei között, beleértve megismerhető személyest és át nem
látható szakrálist, értékelhetően kollektívat és magányosan
reménytelen családit, meg a diaszpóra-közösség maradék
érdeklődését, összejöveteleit, hír-cserélő randevúit,
hazagondoló rendezvényeit is. E falusi világ, az iparosok és
gazdálkodók, reménykedők és üldözöttek, virulóan sikeresek és
lehangolóan reménytelenek élményközössége az, amiben a szerző
önnön hitét megnevezni lehetségesnek látja.
Sok-sok évnyi munka, gyűjtő szorgalom, könyvtárosi
elkötelezettség, emlékállítási feladattudat munkál a hátterében
e monográfiának, s nem utolsósorban az emlékező szubjektum
felelőssége, mely nélkül talán semmi história nincs is. A szöveg
tónusa – bár szerkezeti elemei áttekinthető tartalomjegyzékké
rendezik a forráshátteret… -, hol univerzalizálón személyes, hol
egyetemlegesen lokális egyszerre.
A 18. század első harmadától,
historikus távlatból föltárt néptörténet és lokális
szomszédság-regény együttes jelenlétét megépítő kötetről az
előszó-író Elie Wiesel így ír: "az emlékezetről szól; olvassák
el, és az Önöké is megelevenedik" (9. old.). Ezt a Szerző
bevezető szavaival pontosíthatjuk: "Nehéz elképzelni azt a
szerénységet, amellyel a feladatot, ami rám hárult, elvégeztem.
Egyszerű elemi iskolát végzett kisleány voltam, mégis az én
hivatásom és kötelességem, hogy leírjam gyönyörű mezővárosom
szomorú zsidó történetét" (11. old.).
A "szerényre" sikeredett
mű négyszáz oldalon…, s amennyire Abaújszántó emlékezetében
immáron meg kell maradjon mindez, teljessé is vált mint
"szállítható örökségként", túlélni képes hagyaték.
Talán minden emberi viszony - alkalmasint a nyelv, a kultúra, az
örökség rendje és a hagyomány értéke révén - előbbre való tud
lenni, mint maga az ember. A könyv főhőse, elbeszélője is
kapcsolathálójában, relációiban, kulturális öröksége "fogságában" és kiteljesedésében leli meg érzületi vállalását, hovátartozási biztonságát, miképpen mindenki, akinek
sorshelyzete, mozgáskényszere vagy összehasonlító élménye lesz
élete során a kultúrák közötti áthallásokról, kölcsönhatásokról.
A ma már nyolcvan évesnél is idősebb szerző, aki New Yorkban
doktori disszertációt írt témája monografikus gazdagsággal
föltárt anyagából, nemcsak holokauszt-túlélő, hanem
életút-folyamában és vallomása szerint magyar szívű és részben
magyar nyelvű alkotó. Kötete - mint hasonló község-monográfiák
többségére ez jellemző is - egyszerre képviseli az emlékállítás
és az értékelés, a történeti kontextusba illesztés és a
folyamat-bemutatás feladat-tudatát, az örökségesítést és
emlékezetformálást vállaló habitust, s egyben olyan, a gazdasági
és termelési kultúra mellett szükségeképpen megmaradt
dolgosság-tudat lenyomata is, amit lakonikus rövidséggel a "tokaji" bor kvintesszenciájának tekinthetünk.
Ennek
éltetésében, míves kultiválásában, s a nemzedékek hosszú során
át megmaradt hagyománytartó tevékenységben találja meg az írónő
mindazt, amit a New York-i közkönyvtár tájékoztató
könyvtárosaként összegyűjthetett, s "történelmi kincset
hordozva" megörökíthetett. Ennyi sem lenne kevés, azonban az
örökséghagyás folyamatában nem éri be egy-két íves
esettanulmánnyal vagy történeti feljegyzések közlésével.
Az
1738-as forrásoktól az 1950-es utolsó elvándorlókig, a
település-széli megtűrtségtől a sikeres és példás
asszimilációig, majd a kisajátítások és antiszemita
megnyilatkozások elől menekülő utolsó leszármazottak
élethelyzetének bemutatásáig voltaképpen egy több mint kétszáz
éves közösségtörténetet állít össze (15-260. old.), kiegészítve
mindezt száznegyven oldalnyi függelékkel, dokumentatív értékű
szövegközi fotókkal, saját családhistóriával, köztörténeti
forrásanyaggal, s egészében a kommemoratív szándék jellegzetes
példázatával.
Mindezt folyamatában és szituációs
dokumentum-feltárásai során is olyan szenvedés- és
megsemmisülés-történet révén jeleníti meg, hogy illetlen és
kellemtelen volna szakképzett történészi irályt,
történetelméleti koncepciózusságot vagy az emlékezés és narratív
történetírás forráskritikai aspektusát számon kérni e művön vagy
szerzőjén.
Ezzel együtt és ettől is függetlenül elfogadni, érteni érdemes,
hogy a történeti folytonosság vázlatával-keretével,
eseménytartalmak vagy folyamatok korszakos rajzolataival
akképpen bánik, miként családhistória és közösségtörténet
felekezeti nézőpontjával teljessé váló műben érdemes. Elsődleges
célja az emlékállítás, helyenként még a koncepciózus vagy
hamistudati beállítódást is cáfolni kész restauratív szándék,
mely az érintett közösség felől nézve éppen így méltó és teljes,
a helytörténet és térséghistória felől nézve hiánypótló is, de
nem utolsósorban a magyarországi zsidó hitközségek monografikus
feltárás-sorozatából még hiányzó opusz, tehát a szakrális
intézménytörténet nézőpontjából véve is kulcsjelentőségű.
A
termelő és szolgáltató családok emlékezeti feltárása, a
települést fejlesztő kiválóságokat, a helyi zsidóság rangját
néven nevező szerzői szándék összességében is értékelhetjük azt
a helyenként meggyőzően szubjektív, másutt lokálpatriótán büszke
nézőpontot, melyet a könyv érvényesít, s ezzel a község
kulturális örökségének javát történeti súlyán mérni képes. Ehhez
szikár dokumentatív eszközként választja a holokauszt
áldozatainak, a kereskedőcsaládok névsorának, a zsidó lakosok
lakcím szerinti fölsorolásának, a háború utáni emlékállítás
dokumentumainak vagy akár az 1992-ben fölállított háborús
emlékmű felirat-korrekciójának aprólékos ismertetését is. Ebben
a kontextusban is érvényes, hogy a helyi (és nemzeti, országos
és európai) viszonyok, kapcsolati hálók fontosabbak és
konstansabbak, mint a perszonális emlékállítási vagy pusztán
történelem-olvasati gesztusok.
Itt egységbe szerveződnek a
föltáró és közösségi tudást visszamenőlegesen is helyreállító
döntések lenyomatai, a helytörténeti monografizálás lehetséges
megoldásai. Honi nevén Szász Kató, mint "átiratban" a
diaszpóra-sorsközösség számára kérdőív-adatlapot szerkesztő
kutató a háborús túlélők névsorát is összeállító, a zsidótemető
és a zsinagóga értékeinek lajstromát is megalkotó, sőt a fotók
java részét is készítő, ennyiben az elpusztultak örökségét is
tovább vivő dokumentátor, aki a könyv kiadásával átadja, közös
örökséggé teszi mindazt, ami egy valamikori viruló felekezeti
közösség értékrendjében fontos volt, s ami (a holokauszt után
hatvan évvel is fájó, sértő és méltatlan) közhangulatban az
maradt. Mert hát a dédnagyapa "bőrkötésű Bibliái a szent Tóra
darabjaival és a becses családi képekkel együtt lettek eltaposva
a zsidó templom udvarán" (330. old.).
Ezért is meggyőződéssel
hiszi, hogy "az előítélet és sztereotípia elleni nevelést már
otthon el kell kezdeni, és utána folytatni minden lehetséges
módon. Így talán lesz remény, hogy ami velünk történt, soha nem
fog egyetlen élő emberrel sem megismétlődni ezen a földön".
A kötet e záró szavait, üzenetét egykönnyen érthetjük, mint
üzenetet, feladatot, követni érdemes útválasztást is
A.Gergely András
2017.04.26
|