|
|


Szerk: Surányi Vera
Minarik,
Sonnenschein és a többiek –
Zsidósorsok magyar filmen
|
A
film, a mozi mindig sokak érdeklődését lekötötte. Természetesen a
zsidó tömegek kulturális érdeklődése és igénye már korán felfedezte
ezt a művészeti ágat is. Ma már kuriózumként hat, de a XX. század
első felében voltak jiddisnyelvű filmek, nem is kis számban.
Lengyelországban és Amerikában volt a legnagyobb igény ezekre az
alkotásokra, de a 20-as évek Szovjetuniójában is születtek ilyen
filmek. A némafilm korában a felirat volt jiddis, amely alá
zongorista játszotta klezmert, majd meg is szólaltak a filmek a
stetl nyelvén.
Rendezők, színészek, filmszakemberek között már kezdettől szép
számmal voltak zsidók - ez mai napig is így van.
Zsidó témájú filmek régóta vannak Magyarországon, velük foglalkozik
a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület kiadványa: "Minarik,
Sonnenschein és a többiek - Zsidósorsok magyar filmen" című
kiadványa. A kötet egy régebbi szimpózium anyagát frissíti fel,
Jancsó Miklós előszavával. Képet alkothatunk belőle a zsidó
megjelenéséről több mint egy évszázad magyar filmjeiben.
Filmtörténetet ad, de sajátos, élvezhető módon.
1908 az első dátum. A pesti zsidó című film zenéjét még gramofonról
adták a képekhez, az 1915-ös, Kiss József versét feldolgozó Simon
Judit ma is élvezhető, még abban az évben Korda Sándor megrendezte a
Lyon Leát Bródy Sándor akkor nagysikerű színművéből, a következő
évben a Szulamit vitte ókori zsidó környezetbe a nézőket. Utóbbinak
héber népdalból származó betétdala nemzetközi sláger lett! 1917-ben
az Árendás zsidó ismert figurája jelent meg a filmvásznon, 1918-ban
három film elevenítette fel az egykori Izrael történelmét. Mind
megnyerte a nézők tetszését, bár a korabeli jobboldali sajtó
fanyalgott ezen, sőt vallásos zsidó oldalról is voltak ellenvetések.
Sajnos a két háború között egyre inkább érvényesültek a zsidók
filmszakmából való kirekesztésére irányuló törekvések. Először a
mozi-tulajdonosokat támadták, majd sorra kerültek a rendezők és
színészek is. Keleti Márton a Torockói menyasszonyban még kiáll a
faji megkülönböztetés ellen, de a következő években győz a sötétség.
Szerencsére csak ideiglenesen, 1945 után visszatérnek a kiszorított
alkotók. Csak nagyon áttételesen jelenik meg a zsidó téma, inkább
csak a háborús filmekben, az áldozatokról érzékeltetik, hogy zsidók,
de nem mondják ki, a szó maga tiltott. Ez a tendencia egészen a
rendszerváltásig érvényesül. Jól megvilágítja ennek a jelenségnek a
hátterét Szabó Miklós közölt tanulmánya! Posztkommunista filmekben
feloldódik a gátlás, egyre többször jelennek meg zsidók a
filmvásznon, bár többnyire a vészkorszakot ábrázolva.
Dokumentumfilmek próbálják a tanulságot levonni a „század
botrányából”, magyarázni a megmagyarázhatatlant.
Végül eljutunk a jelenig, olvashatunk a gyűjteményben a
Sorstalanságról, a Saul fiáról és a Hajnali lázról is.
Reméljük a sor még folytatódni fog, hiszen a zsidó téma
kimeríthetetlen!
Róbert Péter
2016.03.05
|
|
  |