Domán István új
könyvéről

A mintegy tíz
esztendeje új életre kelt magyarországi zsidó könyvkiadás talán legérdekesebb,
nagyon értékes művét üdvözölhetjük Domán István főrabbi nemrégiben megjelent
könyvében. Az ízléses külsejű kötet megismerteti olvasóját a hajdan volt
magyarországi jesivák világával, és bepillantást enged különösen azoknak a
tanházaknak a belső viszonyaiba, és tanítási-tanulási módszereibe, amelyeknek a
Szerző hosszabb-rövidebb ideig növendéke volt.
A könyv témája és elbeszélésmódja nem áll teljesen előzmény
nélkül a magyarországi zsidó irodalomban. A héber költészet feledhetetlen magyar
nyelvre ültetője, a Múlt és Jövő című folyóirat alapítója és 1939.-i
megszűnéséig szerkesztője, Patai József, 1927-ben “A Középső Kapu. Egy kis
gyermek és egy nagy könyv élete” címen kiadta visszaemlékezéseit gyermekkorára
és tanulóéveinek kezdetére. Ez az előzmény azonban nem teljesen azonos témát
dolgoz fel, hiszen Patai József a chederben, vagyis a hagyományos zsidó
vallásos alsóbb iskolában eltöltött egy |
 |
esztendejéről ír, míg Domán István témája a valódi jesiva,
vagyis a hagyományhű felsőbb iskola, ami az ortodox rabbiképzés alapja, de
mindenképpen egy fajta vallásos főiskola. A Szerző tehát a jesivákban nyert
tapasztalatait és élményeit osztja meg velünk.
Domán István
könyvének témájával nem először jelentkezik nyomtatásban, 1991-ben már közölt
egy tanulmányt “A magyarországi jesivák történetéből” egy egyháztörténeti
konferencia előadásait tartalmazó kötetben. |
Az i. sz.
70. esztendő után, a második Szentély lerombolását, az ókori zsidó állam
összeomlását követően, a jesivákra hárult a feladat, hogy az akkor ismert világban
szétszóródott nép és megtartó vallásának fennmaradását, túlélését
megalapozza és irányítsa. Az Erec Jiszráélben (először Javne városában, majd
másutt is) és a Babilóniában létrehívott tanházak, a jesivák kövezték ki a
szilárd alapot, és az itt folytatott tanítás-tanulás, valamint az ezekben létrejött
alkotások tartották fenn két évezreden keresztül a gálutban élő és a
szülőföldjén csekélyebb számban megmaradt zsidóság népi és vallási egységét.
A jesivákban jött létre a történelemben példa nélkül álló jelenség: a területi
függetlenségből |
 |
szellemi
birodalommá alakulás folyamata. Ezekben az akadémiákban nyerte el a Babilóniai- és a
Jeruzsálemi Talmud. A jesivák óriási jelentősége megmaradt egészen a legutóbbi
időkig. Magyarországon – a magyarországi zsidóság sorsához hasonlóan – a
jesivák helyzete is sajátosan alakult. Az 1868-69.-i Kongresszus (Izraelita Egyetemes
Gyűlés) határozatai után, majd a neológia Rabbiképző Intézetének létrejöttekor
a jesivák addigi kiemelt szerepe megingott, és hatóköre a kettéválás után az
ortodoxiára korlátozódott. Megjegyzendő azonban, hogy a Rabbiképző első
félszázadában a jesivákból érkezett tanulók a vallási tárgyak vonatkozásában
előnyösebb helyzetben voltak neológ környezetből jött társaiknál. |
Domán István ezeknek a “talmudiskoláknak” ma már titokzatosnak tűnő, számunkra
már mindenképpen távoli világával ismertet meg; hűséges és bensőséges képet
rajzol az ottani mindennapokról, a tanulók (bócherek) életéről és az oktatás
módszereiről, a tanulás mikéntjéről. Ennek a különleges, rendkívül érdekes és
nagyon olvasmányos stílusban megírt könyvnek lapjairól megelevenednek a Szerző
által látogatott négy magyarországi jesiva csakis az ott tanulók szemével és
gondolkodásával megfigyelhető eseményei, a rebék és a bócherek viselkedésének,
sőt magánéletének apró részletei is. Domán István ennek a Holocaust utáni
Európában teljességgel romba dőlt világnak szakavatott krónikása, vállalt
feladatán túllépve bepillantást enged azoknak a közösségeknek az életébe is,
amelyeknek körében e tanházak és az ezeket irányító-fenntartó rebék működtek Az
elbeszélések sokszínű kavalkádjában olyan izgalmas részlettel is találkozunk,
amelyből megtudjuk, hogy a jesivák általában cionizmus ellenes légkörében
ellenkező nézetek is elhangzottak, és egy ilyen vita kapcsán feltárul a pro- és
kontra érvek sora. E leírásokról szólva megjegyezzük, hogy a könyv szerzője nem
csak krónikási adottságaival, hanem az irodalmi kifejezésmód mesteri alkalmazásával
is megörvendezteti olvasóját.
A kötetet két
oldal terjedelmű “idegen szavak jegyzéke” zárja, amit talán szerencsésebb lett
volna “héber és jiddis szavak jegyzékének” nevezni.

Borsányi-Schmidt
Ferenc |