VÖZOT HÁBRÁCHÁ - MÓZES ÁLDÁSA
Az egyetlen ünnep, amikor hetiszakaszt
olvasunk, az Szimchát Tóra. Sőt, nem elégszünk meg a hetiszakasz (többszöri)
olvasásával, hanem mindjárt elkezdjük az új esztendő első hetiszakaszát, Börésit
könyvét, ezzel is jelképezzük, hogy a Tóra olvasását, tanulását sohasem lehet
befejezni.
Az ünnepre kijelölt szidra neve: "VÖZOT HÁBRÁCHÁ", azaz
"Ez az áldás" - Mózes áldása.
A Tóra egyik utolsó mondata:
"Nem volt Izraelben Mózeshez hasonló próféta". Szabad legyen hozzátennünk,
hogy nem volt Mózeshez hasonló vezetője népünknek, aki úgy szerette volna a
rábízott népet, mint Mose Rábénu.
Ez a végtelen szeretet és aggódás
nyilatkozik meg a Mester szavaiban, amikor halála előtt megáldotta Izraelt. Bevezető
szavaiban Mózes emlékeztet a szináji kinyilatkoztatásra, amikor Izrael elfogadta a
Tóra törvényeit Ettől kezdve Mózes Tórája Jákov gyülekezetének minden idők
örökségévé vált.
Az áldás sorra veszi Izrael összes törzseinek életét a jövőben. A veszélyben
lévő Reuvén és Júda törzseiért (határszéli törzsek) imát mond, hogy
fennmaradjanak. "Ezt mondja Júdának, hallgasd meg Isten az ő imáját és légy
segítségére ellenségeivel szemben" (Deut. 32/7).
Lévi törzse nemcsak áldásban, hanem bő dicséretben is részesül. Ez volt az a
törzs, mely nem vett részt az aranyborjú imádásában és Mózes mellé állt, amikor
meg kellett fenyíteni és fegyelmezni a népet. "Törvényeidet ők fogják
tanítani Jákobnak és az áldozatokat bemutatni oltárodon" (u.o.I/9). E törzs
adja majd a népnek a papokat, tanítókat. Efrájim és Menásse vezető törzsek
lesznek. Zevulun hajós nép, Iszáchár sátraiban művelik a Tant. Dán fiatal oroszlán
lesz (utalás a Dán-beli Sámsonra), Gád betartja fogadalmát (élharcos lesz a
honfoglalásban). Áser földjén vasat bányásznak.
A törzsek felsorolása után az áldás
zárószavai egész Izraellel foglalkoznak. Izrael különállóan, de BIZTONSÁGBAN él
majd földjén, amely bőségesen ad gabonát és mustot. Büszke lehet a nép, kit Isten
oltalmaz. "Boldog vagy Izrael ki olyan, mint te, kinek az Örökkévaló
védőpajzsa" (u.o./29).
Mózes áldó szavai évről-évre mintegy azt mondják nekünk, hogy első nagy
Tanítónk velünk van minden időben. A "különállás" a magányosság, nem
átkot jelent az ő szavaiban (mint Bileámnál), hanem a zsidó nép hivatástudatát. Az
ókorban mi képviseltük EGYEDÜL a monoteizmust, az egyistenhitet. Minden időben
nekünk kell hirdetnünk annak erkölcstanát. Ha valójában betartjuk a "szeresd
Istenedet teljes szívedből" (Deut. 6/5), akkor azt is életünk alapjává kell
tennünk, hogy "szeresd felebarátodat mint önmagadat" (Lev. 19/18). Mert
Isten-szeretet emberszeretet nélkül a zsidó hit, a zsidó vallás elferdítése!
Szimchát Tóra napja örömünnep. Nem
annak örülünk, hogy befejeztük az évi Tóra-olvasást, hanem hogy újra elkezdjük
azt. Évezredekkel ezelőtt magányos sziget voltunk egyistenhitünkkel a
bálványimádás tengerében. Talán elérkezett az idő, hogy a gyűlölet, az
emberölés világjelenségével szemben a szeretet, a megértés, a béke önmagunkkal
és másokkal legyen az a Tan, mely Cionból indul ki.
Nem minden rajtunk múlik, nem minden van a kezünkben, de a Tóra örömünnepén
vessünk kissé számot önmagunkkal is: vajon megteszünk-e mindent, ami tőlünk telik.
Mózes áldása az egész népnek szól. Azoknak is, akik keveset tudnak róla és még
kevesebbet a Tóráról és annak örömünnepéről. Talán felébreszti ez az áldás
azokat is, akik a világi újév borgőzös örömét keresik, és nem ismerik Izrael
örökségének szellemi örömét.
Hisszük, hogy ezt is elérjük és tanúi leszünk Dávid király áldó szavai
megvalósulásának:
"Béke a közel- és távollévőnek - így szól az Úr és teljes lesz
gyógyulásunk". (Jes.) |