 |
Átkelés a
Jordánon |
|
Új könyvet kezdünk. Ráv Hirsch szerint Mózes ötödik könyve bevezetésül
szolgált Izraelnek az új életbe, melyet Erec Jiszráelben kell
kialakítaniuk. Miután átkelnek a Jordánon, az emberek már nem láthatják
Isten jelenlétét napi csodák által, mint a pusztában töltött 40 év
során. Szántani, vetni, aratni fognak. Bíróságokat fognak felállítani,
és ki kell alakítaniuk a közigazgatást. Szociális rendszert hoznak
létre, hogy védjék és támogassák a rászorulót és az elesettet. Erős
hitre és önkontrollra lesz szükségük, hogy kivédjék a szomszédos
pogányok es hamis próféták csapdáit és kísértéseit. Hogy megszilárdítsak
a tórai törvényeket, értékeket, és buzdítsak a népet ezek megtartására -
ez a legfontosabb célja D'várim könyvének.
"A Jordánon innen; Moáb országában kezdte Mózes magyarázni ezt a
tant"(1:5). Rási szerint hetven nyelven mondta el nekik a Tant.
Felmerült mestereinkben a kérdés, hogy miért kellett a Tórát olyan
nyelveken elmagyarázni, melyeket a jelenlévők közül senki sem értett?
Rabbi Jákob Cvi szerint Rási megjegyzése nem az jelenti, hogy hetven
nyelven mondta el Mózes a Tórát, hiszen mit használt volna ezzel
Izraelnek? Mózes hetven különböző megközelítését magyarázta el a Tannak,
ahogy a midrás mondja: "hetven arca van a Tórának".
"Gileád
többi részét, meg az egész Básánt, Óg birodalmát Menásse féltörzsének"
(3:13) Eredetileg csak Ruben és Gád törzse jelezte, hogy a Jordán túlsó
(keleti) partján szeretne letelepedni, a Menásse törzséből valókat Mózes
jelölte ki. Nem a törzs fele telepedett le az Országon kívül, hanem csak
két család (a nyolcból).
A Degel Máháne Efrájim szerint Mózes azért küldte e két családot, hogy
megakadályozza Ruben és Gád törzseinek teljes izolációját, míg a Háámek
Dávár úgy véli: Mózesnek az volt az indoka, hogy Menásse törzsében sok
Tóra-tudós volt, és azok áttelepítésével akarta erősíteni az országon
kívül maradókat.
Sávuá tov, jó hetet mindenkinek!
Dravas István
rabbi |