Tanulmányunk,
hazánk
egyik legismertebb pszichológusának bibliaelemzéséről, olyan
reflexió kíván lenni, mely két különböző nézőpontot
ütköztet. Írása a Bibliáról és más világvallásokról, a hazai
posztmodern kultúra érájában készült, bár a világ bármely
részén íródhatott volna, mert megegyező a mai világethosszal.
Mit jelent ez nekünk? Mit mond a posztmodern?
Ma már a
kellő distancia tudatában a posztmodernt fejlődéstörténete
tükrében lehet utolérni, mely felülír minden korábbi
elképzelést, ami válaszként képzelte el a Modern
jelenségeire. Főként Jean Francois Lyotard, Michel Foucault
posztmodern és Jacques Derrida dekonstrukcionista
filozófusok nevéhez kötik a „régi trend” lebontását (J,
Marshall and M. Peters, 1997) bár létrejötte sokkal korábban
a XIX században indult, egyes elemzések szerint a
Felvilágosodástól. A XX. századra már kialakult a
posztmodern tudat, ők csupán karakterjegyeit fogalmazták
meg. Legfőbb jegye az „anything goes”, amit egyes
filozófusok a posztmodern „misszionálási karakterének”(Kiss,
1999) láttak. Ennek jellemzői pozitívak, mint az egyenlő
esélybiztosítás - a nőknek, az etnikai csoportoknak, a
kisebbségeknek - a tanuláshoz, munkához, jogokhoz. A
posztmodern gondolkodás azonban nemcsak pozitív dolgokat
hozott. Egy hosszú lebontó munka következményeként tűnt fel,
mely „nagy narrációnak” tekintette, a 2000 éves keresztény
morált és lebontását hirdette meg. Eközben egy metafizikai
csere történt, mert a keresztény morál lebontásával
párhuzamban kerültek be a keleti/ antik tanok Nyugatra,
annak értékrelativizmusa beépült a gondolkodásba, és
ez vált legfőbb jellemzőjévé a posztmodernnek. E
tanulmányban lépésről lépésre válik egyre világosabbá, mit
jelent a gyakorlatban a posztmodern gondolkodás és mit
jelent az a másik, a biblikus, mely 2000 évig kulturális
alapját képezte Európának. E két gondolkodásmód áll szemben
egymással e tanulmányban.
1. Az
értékek megkülönböztetése
A posztmodern,
a megkülönböztetés tagadójaként intoleráns a „mózesi
megkülönböztetéssel” szemben, ami különválasztotta a jót a
rossztól, az igazat a hamistól. Tagadja az egy igazság
létezését, tehát a Szentírás lényegét. A Biblia a
zsidó-kereszténység előtti hiteket „pogánynak” és „hamisnak”
mondja, mely szavakat a posztmodern kiiktatta még a
szótárból is. Az igaz és a hamis megkülönböztetés jogosságát
el nem ismerve, a sok igazságot hirdeti. Biblikus
szempontból viszont, a „választott nép” szembeszállt az
egész ókorral az isteni igazért, hogy az ókori hitek
hamisságáról a leplet lerántsa. Az európai keresztény
kultúra, egészen a posztmodern éráig, az ókori vallási
paradigmát megcáfoltnak gondolta. Majdnem 2000 évig! Az
egyik egészen valószerűtlen lehetőség, hogy az emberiség
mindeddig tévedett. A másik válasz az, hogy a világ
megfeledkezett Istenéről, és az Ő igéjéről. A XX. századi
posztmodern mindent átértékelt, pontosabban megfordította
azt, amit eddig az emberek hittek. Az értékek
megkülönböztetését megszüntetve, az óegyiptomi a zsidóval, a
pogány a kereszténnyel lesz egyenértékű. Sőt a
posztmodernben a megcáfoló a megcáfolttal kerül egy szintre,
mert nem látszik a cáfolat ténye sem.
A
posztmodernben Nyugat több évszázados bűnének látszik a
megkülönböztetés az igaz - hamis, jó és rossz között.
Pszichológusunk a biblikus különbségtételt a
”vagy
- vagy” vádjában rója fel a zsidó-kereszténységnek, miközben
az ókori vallási ideát az „és” kultúrájaként ünnepli. Az
„és” azt szimbolizálja, hogy ez is jó, meg az is jó, ami
biblikus szempontból azt jelenti, hogy a jó a rosszal
keveredik, az igaz pedig a hamissal lesz egyenértékű. A
pszichológus látásmódja - mely szinkronban van a posztmodern
filozófia értékrelativizmusával - a Szentírás szemüvegén
keresztül nézve, megfeledkezik a történeti kor üzenetéről,
mely hamis bálványhitnek mondja az ókori vallási paradigmát
és Isten szentségét hirdeti. A Biblia megítéli az ókori
vallásokat, melyek a Közel-Keleten körbevették a kis zsidó
népcsoportot. Miután a mai valláskutatók aprólékos
bizonyítékok egész arzenálját sorakoztatják fel joggal,
miszerint az egész zsidó-kereszténység előtti vallási
élet alapjaiban közös, így az itt elhangzó megítélést
nem lehet Közel-Keletre leszűkíteni, kiterjed az egész ókori
világra. Ám az egyetlen isteni igazat tagadó posztmodernben,
a zsidó-kereszténység egy vallás a többi között, az antik, a
közel- és távol-keleti, azaz a biblikus „hamis”, vele
egyenértékűnek interpretált.
A Biblia a
morális törvényeket adja a világnak, legelőször a
Tízparancsolat formájában. Az embert megtartó morál a
pszichológusi posztmodern látásmódban, a Biblia olyan
ötletének látszik, mely „vagylagosságként, Európa
neurózisképzője”.
Ezzel szemben a biblikus tanítás az, hogy mind a földön,
mind a túlvilágon a morál az ember megtartó ereje. A bibliai
történetekből világosan látható, hogy a bűnnek súlyos
következményei vannak, amit a morális törvények figyelmen
kívül hagyása okoz. Ez felelős az ember minden
szenvedéséért, betegségéért, veszteséget és más nyomorúságot
okoz. A belül élő isteni lélekszikra kerül ugyanis
ellentmondásba az emberi bűnnel, hiszen Isten szent. A szent
lélekrész sérül, minden elkövetett bűnnel. Ahogy sérül a
lélek, úgy sérül a test, és kezd pusztulni körülötte minden.
Isten az áldás, a jó, a bőség és az egészség. Mindez
visszájára fordul a bűnnel, így az áldásból átok, a bőségből
szegénység, és egészség helyett betegség lesz az ember
része. Amit a pszichológus „vagylagosságnak” mond és
kifogásol, az nem más, mint a tiszta elválasztása a
tisztátalantól, a jó a rossztól, az erkölcsös az
erkölcstelentől a Bibliában, az ókori értékrelativizmus
után. A pszichológus a jó és a rossz, az erkölcsös és az
erkölcstelen, az igaz és a hamis megkülönböztetését kéri
számon Istentől. Vajon miért volt szükség a
megkülönböztetésre? Az ókor relativista szemlélete
istenképéből származott, amivel szemben a Teremtő
szentségét mutatta meg. Az antik és keleti istenkép
ambivalens. Az istenek jók és rosszak egyben, vagy hol
jók, hol rosszak. Biblikus szempontból az „ellenség”, a
kígyó két arcát mutatja a jó és a rossz együttese, amit az
ókori ember, lakjék bár Közel-Keleten, vagy Indiában,
isteneknek vélt.
A pszichológus
kifogásolja a Biblia „homogenitását”. Amit ő homogenitáson
ért, az valójában Isten szentségéből következően, a jó és a
rossz megkülönböztetése a Bibliában. Az értékek
relativizálása a zsidó-kereszténység előtti korban, az ókori
ambivalens istenképből fakad, ami biblikus szempontból
hamisság, mert Isten Szent és „gyermekeitől” is ezt várja. A
pszichológus a Bibliában kifogásolt homogenitás ecsetelésére
a következő példát hozza: Egy ismert zsidó szokást idéz,
miszerint nem esznek tejes ételt hússal együtt. Popper
értelmezésében isteni rendelkezés a hús és a tej együttes
evésére vonatkozó tilalom, tehát az „elválasztás” a
homogenitás kívánalma.
Miről van itt
szó? Az eredeti biblikus tiltás így hangzott: „Ne főzd
meg a gödölyét az anyja tejében!”(Kiv34,26). Már ekkor
sem arról volt szó, hogy a húst és a tejet nem szabad együtt
enni, hanem egy közel-keleti pogány, valószínű termékenységi
rítust tilt meg. A monoteizmus ugyanis, Isten megjelenése
a világban a pogányság ideje után, mely mágikus babonás
rítusok tömegét termelte ki. A történeti korszak, a „mózesi
megkülönböztetés” lényegi eleme a pogány szokásoktól való
megszabadítás. Az egykori figyelmeztetés nyomán,
évszázadokon keresztül áthagyományozott szokássá vált a tej
és a hús együttes evésének kerülése, ami utóbb már
elfelejtette gyökereit. A pogány rítus elhagyása helyett
vagy mellett, egyszerű étkezési szokássá lett. Így
feltehetjük a kérdést, ennek van e köze a „homogenitáshoz”,
hiszen a „hamis” pogány és az isteni igaz megkülönböztetése
volt az alapja, a mágikus kultusz tiltásának.
A pszichológus
azt írja a jó és a rossz, az erkölcsös és erkölcstelen
biblikus különválasztásának elvéről, hogy„művileg
kialakított egyértelműséget követel”. Értelmezésében az
„embernek vagy ilyenné, vagy olyanná kell lennie, muszáj
döntenie egyértelműen egy dolog mellett: vagy katolikus,
vagy protestáns, vagy buddhista, vagy istentagadó akar e
lenni”. Biblikus értelemben a „művileg kialakított”
kifejezés figyelmen kívül hagyja a Szentírás létrejöttét,
mely az ókori értékrelativizmus cáfolataként Istentől
érkezik, hogy az embernek mankóul a jó-rossz közötti
különbség felismerését adja. Az egész ókori hitrendszert
akarja megdönteni és Istenhez vezetni az embert. Nagy a tét,
hiszen az ember Istennel kapcsolódik egybe a jó tettek
véghezvitelében, míg a rossz tevésében a gonosszal. A
történeti kor megcáfolja az egyenértékűségi képzetet. A
biblikus gondolkodással ellenkezik, miszerint Istennek
mindegy lenne, hogy katolikus vagy buddhista, vagy
istentagadó valaki csak döntsön valami mellett. Határozottan
felszólítja az embert, hogy döntsön Ő mellette, azaz a jó
mellett, a morál mellett és vesse el a bálványokat, a
gonosszal való kapcsolatot és az ókori hiteket, amelyek a
rosszat is a jó mellé egyenrangú társként beemelik.
E gondolkodás
„szűk látókörűségnek” nevezi, amit a Biblia az isteni
igaznak mond, ami egyértelműen kettéválasztja a jót a
rossztól és az igazat a hamistól, a bálványokat Istentől. A
pszichológus nem lát kivetnivalót abban, hogy az ember Síva
hívő, miközben keresztény is. Ez a gondolkodásmód ma
általános hitté lett a világ minden részén, mert azt
feltételezi csak más neveket adtak ugyanannak az „Egy”- nek.
A Biblia erről gyökeresen mást mond, mert két egymással
szembenálló vallási paradigmáról és ehhez tartozó két
különböző szellemvilágról beszél. Csupán a posztmodernben
jött létre a pogány és a történeti kor mixelése, a két
szellemvilág harcának tagadása és egyenlővé tétele, a
közöttük lévő különbség meglátására való vakság. A
posztmodern egyenértékűségi képzet az ókori tanokat a
transzcendencia másik formájának mondja, amit ráadásul Isten
által támogatottnak gondol. Jellegzetes posztmodern tünet
a „szakrális dialektikája”, ami a bálványimádó vallások és
az isteni igaz között nem lát különbséget. Ugyancsak a
posztmodern szakrális körébe tartozik a vallásokról való
azon vélekedés, miszerint „mintha egy hegyet sok oldalról
fényképeznének”úgy
viszonyul egyik vallás a másikhoz. E szerint minden vallás
ugyanarról a transzcendenciáról beszél, akár antik és keleti
akár keresztény csak más nyelvezettel. E posztmodern
gondolkodás nem tesz különbséget igaz és hamis között, Isten
országát azonosnak látja a pogány szellemvilággal. Figyelmen
kívül hagyja, hogy az összes vallások közül, csak a
kereszténység hirdet szeretetet és isteni megváltást.
Valóban minden vallás ugyanoda visz? Vajon melyik
látásmódnak van igaza?
A pszichológus
azt mondja: az emberi lélek nem egyértelmű, így felrója
Istennek az „egyértelműséget”, amit az embertől számon kér a
jó és rossz különválasztásában. Szerinte az emberi lélekben
ellentétes tulajdonságok kavarognak, de egyértelművé
igyekszik hazudni magát, így elfojtásokkal védekezik a vágy
csábítása ellen.
E világkép az ókori ambivalens isten felfogásban gyökerezik,
ahogyan a jungi pszichológia. Isten ezzel ellentétben
Szentségét tudatosította az emberrel, megcáfolva az ókori jó
és rossz is egyben ősmatéria elképzelést. Miután Isten
szent, csakis jó így, az emberi lélek is az születésekor.
Szent Pál egészen másról beszél az ember dualitása kapcsán.
A belül dúló harcról azt mondja, hogy az ember dualitásából
következően a lélekkel - ami Istentől kapott szent részünk -
ellentétes ösztönerők állnak szemben. Mai tudásunk alapján,
az örökletes gének és környezeti hatások folytán uralhatják
bűnös késztetések az embert. Biblikus értelemben, ha azonban
az ember Istent a tudatába veszi, ő vezeti a jó felé
folyamatosan átalakítva, így már csak a jót cselekszi. Ezzel
megszűnik az ellentét, nem lesznek elfojtások, mert a
megváltás műve éppen arról szól, hogy a bűnös vágy is
megszűnik „új emberré” lesz Jézus befogadása után.
Idézett
szerzőnk szerint a
”bűnbeesés
nélkül nem lenne erkölcs”. Ez valószínűen igaz, mert ha
nem történik meg a bűnbeesés a Paradicsomban, az ember
megmaradt volna Isten jóságában, így saját ártatlanságában.
Ez esetben semmi szükség nem lett volna a morális szabályok
bevezetésére. Ám nála, ahogy a gnoszticizmusban, a „bűneset”
pozitív átminősítésével találkozunk. A bűneset - C. G. Jung
svájci pszichológusnál, akinek tevékenysége mind a mai napig
gyökere az utána jövők elméleteinek, hasonlóan pozitív
előjelet kap és a vétket, mint az emberiség haladó tettét
üdvözli. Biblikus szempontból azt látjuk, hogy az isteni
igaz az ellentétébe van átfordítva. A „levegőégben lakó,
láthatatlan földi hatalmasságok” szellemi befolyása bekerült
a gnosztikus tanokba, és onnan sok gondolkodó ember vitte
tovább. A szellemi spirituális harc így mai földi életünkben
is folytatódik, egészen a végső időkig, a Biblia szerint. A
gnoszticizmus az egyik forrása Jung elméletének, mely
alapjává lett különböző pszichológiai irányzatoknak. A
pszichológia Jung nyomán magába olvasztotta az antik és
keleti okkultizmust, mely különböző irányzatokban él tovább.
Biblikus nézőpontból a lélek Istentől való elszakítása
látszik „premier plan” - ban Egyiptomban, ami a bűneset
biblikus leírásában, szimbolikus formában jelenik meg.
Először az
ember halhatatlan volt, de e paradicsomi bűn következtében
vált halandóvá. Popper azt mondja, hogy a kígyónak igaza
volt, mert az ember nem halt meg. A Biblia ezzel szemben azt
írja, hogy Isten ekkor állít kapuőrző kerubokat a
mennyország, azaz a halhatatlanok lakhelye elé. Később Isten
megkönyörült az emberen és Megváltót küldött a világnak „hogy
örök élete legyen”. Ezt a tényt nem említi elemzőnk,
a világra szóló tettet, ami feloldotta a paradicsomi
büntetést. A bibliai leírás szerint az „ellenség”
tábora, elszakadva Istentől, maguk közül nevezett ki
önjelölt „isteneket” az ősi vallási érában. A hiedelemnek,
mely szerint léteznének istenek, a zsidóság vet véget,
amikor Isten egyedülvalóságát bejelenti. A próféta így ír
erről: „Valóban nálad rejtőzött el az Isten, Izrael
Istene és szabadítója. Megszégyenülnek és megalázódnak mind,
akik szembeszállnak veled, s akik bálványokat csinálnak,
mind szégyent vallanak.”(Iz45,16)
2. „Ősi
tudás” és idegen istenek
A Biblia
szerint a pogány vallási kultúra bukásának oka éppen az,
amit a pszichológus „és”-nek, mi több „ősi tudásnak” nevez
és ünnepel. A nagy fordulat ugyanis a monoteizmus korszakába
való átlépés, amikor Isten szentségének új híre érkezik a
világba. Éppen az addigi ambivalens istenképet leplezi le,
rámutatva az „ellenség” működésére, ami forrása volt az
addigi vallások kialakulásának. Az ókori „isten” valami
spirituális erő és az erre adott emberi válasz, ami
kialakítja a vallási kultuszokat. A Szentírás mindezt a
bukott angyalvilág és démonai tevékenységi körébe sorolja,
azaz Isten ellenségének cselekményeként mutatja be. A Biblia
első sorától az utolsóig, erről a spirituális harcról
tudósít, ami Isten és a „megromlott” angyalok, valamint
démonaik között zajlik, akik magukkal akarják rántani az
egész emberi fajt. Ebből a forrásból származónak mondja
az ókori vallási hiteket, melyek közös vonása az
értékrelativizmus, a csillaghit, mágia, és az örök körforgás
doktrínája. Ez valójában a közös alapja az „és”
ideológiáinak, mely a jó és rossz együttesében látja a
„teljességet”. A mai kor e hitet, mint új filozófiát
ünnepli, holott az a régi tért vissza, amit a történeti kor
megdöntött. Isten figyelmeztet a rossz elvetésére, amit
Jézus által tud megtenni az ember. Ő tesz tökéletessé,
amikor megváltásával „új emberré” lesz a bűntől megszabadult
lélek. Csakis a jó maradhat meg, minthogy a jóság és igazság
Isten országának sajátja. A Bibliában leírt spirituális harc
végcélja, e „láthatatlan földi hatalmaságok” legyőzése,
ezzel az emberiség üdvösségre segítése, a jézusi „megváltás”
által.
A
pszichológus azt mondja, a Biblia soha sem állítja, hogy
nincsenek más istenek, csak megköveteli, hogy „ne legyenek
más isteneid rajtam kívül”. Ebben igaza van, hiszen
számtalan helyen olvasunk Bál- ról, bálványistenekről. A mai
kutatások igazolják, hogy az ókorban területenként más-más
„istenek” uralkodtak. A „szövetséget” Isten a zsidósággal
főként azért hozza létre, hogy e félrevezetésre a figyelmet
felhívja. Mit mond félrevezetésnek, tévhitnek a Biblia? Azt
mondja, hogy eddig a „gonosz szellemeket” hitték isteneknek.
Az „ég seregeinek imádata” eltávolította az embert Istentől,
így kizárva őt az üdvösségből. A figyelmeztetések az ember
érdekében történnek, ezért szólnak a próféták gyakran
ismételt üzeneteit:„Figyeljetek rám ti népek,
hallgassatok rám ti nemzetek!”(Iz34,1), „Én vagyok az Úr és
rajtam kívül, nincsen más”(Iz45,22).
Az Ószövetség
bizonyos kontextusban egészében arról szól, hogy akiket
eddig isteneknek hittek csak „erőtlen bálványok”. Számtalan
utalás történik a különböző típusú bálványistenekre, mert a
hiedelem képződése több forrásból ered. Bálvány keletkezik a
kézművesek keze alatt, a kigondolt cifra aranyszobrok
kultikus tiszteletéből, aminek utóbb varázshatalmat
tulajdonítanak. A bálvány keletkezésének másik formája egy
élő személy utólagos felmagasztalása, istennek tekintése,
valamely jeles cselekedete alapján. :„Mert a kicsapongás
kezdete, a bálványok kigondolása, kitalálása meg az élet
pusztulása… Egy apa, akit nagyon korai gyász emésztett,
elkészítette hirtelen elragadott gyermekének képmását, az
immár halott embert istenként tisztelte, és alattvalóit
titkos szertartásokra kötelezte. Idővel, az istentelen
szokás megszilárdult és törvényként
megtartották”(Bölcs14,12-16). Ez Közel-Keleten dívott, ám
nem ismeretlen Indiában sem pl. Buddha is élő személy volt,
aki előtt utóbb leborulnak, elé étel és italáldozatot
visznek. A bálványhiedelem harmadik és leggyakoribb
forrása azonban, az „ég seregeinek” istenekként való
ünneplése és tanaik követése. A történeti korszak
üzenete e tévedésből való kiábrándítás.
A pszichológus
a bálványimádás bűnét a
„politeizmus
pogány életörömének” nevezi és sajnálja, hogy a monoteizmus
ettől megfosztotta az embert. A Biblia szerint viszont, a
„gonosz szellemekre” hallgatás bűnével az ember önmagát
zárja ki a mennyországból és taszítja kárhozatba. A próféta
azt mondja: „az Úr a te Istened, e miatt az utálat miatt
űzi el, ezeket a népeket előled”(Mtörv18,12). Isten
világba lépését hívó szavát, a hozzá való út megmutatását
„vallási totalizmusnak”
hívja elemzőnk. Az európai kultúra központi elemének a
„bűnt” mondja, szerinte ettől kezdve fő kérdéssé válik a
bűntudat, kísértés, vezeklés, megtisztulás, üdvözülés,
kárhozat.
Itt fel kell tennünk a kérdést, mi volt az ókori vallási éra
központi eleme?
Az indiai
jógi, az egyiptomi és görög aszkéta a teljes vágyfelszámolás
körül forog. Ennek érdekében különböző technikákat talál ki,
kivonul a világból, étel, ital, ruha, család nélkül
végigszenvedi az életét. A vezeklés, a megtisztulás tehát
éppen az ókori tanok sajátja. Csakhogy itt az önmagáért való
vezeklés, az öntisztulás és az önmegváltás az uralkodó
motívum. A történeti korban viszont a morál
megvalósításába az életöröm is benne foglaltatik. (lásd. „nem
azt kérem, hogy vedd ki őket a világból, csak őrizd meg őket
a gonosztól” (Jn. 17,15) Éppen a történeti kor cáfolja
meg a teljes vágyfelszámolás, önmagáért való vezeklés
létjogosultságát, hiszen Megváltót ad a világnak. Az
üdvözülés szempontjából a vezeklésnek nincs szerepe, ám
másokért a szenvedés felajánlható. „Az ember másokért
van”- írja a Biblia.
Az öntisztulás
azért kerül az ókorban az élre, mert még nem született meg a
Megváltója, így elméleteket dolgoz ki saját megváltására.
Isten ugyanis Lélek, akivel a testi bűn szemben áll, ám
éppen ebből az emberi dualitásból kínál kivezető utat a
morális törvénnyel és a bűntől való megváltás jézusi
művével. Ezzel szemben az ókori vallási éra az
önmegváltás paradigmája, mely a vágykiélés és a teljes
vágyfelszámolás kettőségében van. Itt ugyanis minden, a
kereszténységben nem is létező, reinkarnáció szempontjából
értelmeződik. A zsidó-keresztény isteni megváltás áll
szemben, a „körforgás” hitével és önmegváltással. A
Biblia szerint Jézus a világ Megváltója, aki azért jött,
hogy a „kiszabadítsa a foglyokat” és lelkének örök életet
adjon.
A pszichológus
azt találgatja,
miért
tilos faragott képekben Istent ábrázolni? Isten
megtette, amikor „saját képére” formálta az embert, így nem
kell utánoznia, szól az egyik töprengés. A másik
feltételezés már az ókori tanok területéről a
gnoszticizmusból és New Age tanokból származik. E szerint az
„anyag fogságából akarja kiszabadítani” az embert, hogy
visszaterelje a szellemi síkra. A Biblia erre egyértelmű és
ezzel ellentétes előjelű választ ad. A faragott kép
tilalma, valójában a bálványhitek elleni fellépés, amit
nevezhetünk pogánytalanításnak vagy egyiptomiatlanításnak.
Ebben a tilalomban benne van az egész Ószövetség lényege, a
politeizmus, a bálványok imádata elleni harc, és az „isteni
szövetségkötés” egy kiválasztott népcsoporttal, hogy ezt
sikerre vigye.
Az
Ószövetségben számtalan helyen találkozunk e bűnnel és a rá
vonatkozó tilalommal, ami az Újszövetségben is visszatérően
ott van: „akik bálványokban bíznak: meghátrálnak és
szégyent vallanak. Így járnak mind, akik így szólnak öntött
szobraikhoz: ti vagytok a mi isteneink”(Iz.42,17). Az
ókori ember bűne a faragott aranyozott szoborban imádott
bálványok kultusza. Ezért tilos a faragott szoborban
tisztelt Isten, mely tilalom a bálványokra vonatkozik, de
a zsidó nép alkalmazta mindenre, a bibliai események
ábrázolására is. A Tórában ezért nem található ma sem
kép. Hasonlóan a hús és a tej együttfogyasztásának
tilalmához, mely eredetileg egy pogány szokást tilt meg.
3. Mítosz,
mitológia
Popper elemzi
a mítosz, mitológia, kultusz témájátis,
bibliaértelmezési tanulmányában. A történeti közlés
mítoszának mondja a Teremtésről, Krisztusról, Feltámadásról
szóló isteni üdvtörténetet. Az Evangéliumot egy kalap alá
veszi Krisnáról, a - biblikus értelmezésben- pogány „isten”
megtestesüléséről szóló leírással. Ez a szemlélet kettős
problémát vet fel. Biblikus szempontból gond van a
mítoszértelmezéssel, mert ugyanolyan mítosznak nevezi az
isteni kinyilatkoztatást, azzal a „másik” szellemvilági
működéssel, amitől való elhatárolódásra Isten felszólít.
Biblikus értelemben e posztmodern egyenértékűségi képzet,
összekeveri a világ Megváltóját, az „elveszett bárány”
keresőjét a farkassal.
Mi a mítosz?
Az értelmező szótár szerint az istenek mesés élettörténeteit
és csodás tetteit jelenti. Így mítosznak tekinthetők a görög
Zeusz és népes családjáról, az indiai Krisna és panteonja
alakjairól, vagy a közel-keleti Bál, Isis, Marduk
„istenekről” szóló történetek. Hogy jön ezekhez a Biblia? A
Szentírás szavaival élve: „Mi köze van Krisztusnak Béliálhoz?”
Az isteni kinyilatkozás és figyelmeztetés éppen arról szól,
hogy „gonosz szellemeknek áldoztatok, nem Istennek”(Mtörv.32,17).
Arra figyelmeztet, „szerződésetek az alvilággal, nem lesz
tartós”(Iz28,18). A Jelenések könyvében leírt bűn
ugyanaz, mint amit az Ószövetségben olvashatunk: „imádták
az ég egész seregét, sőt Bálnak is szolgáltak”(2Kir.17,16)„a
föld lakóinak bálványisteneivel paráználkodtak, akiket az Úr
elűzött előlük”(Krón. I.Kir 56,25), „isteneikkel
fajtalankodnak”(Kiv.34,15). A Biblia éppen hogy tagadja
a mítoszok létjogosultságát, arra híva fel az ókori ember
figyelmét, hogy „az alvilág” félrevezeti őt, hiszen ezek
csak bálványok és nem istenek.
Bibliai
értelemben a fent felsorolt ősi mitologikus történetek olyan
„alvilági” káprázatok, amit az oda átjáró extatikusok
Közel-Keleten, és Indiában az aszkéták láttak, vagy nekik
sugalmaztak. Keresztény kontextusban a tisztátalan
szellemvilág látására képeznek az okkult gyakorlatok, amit
Közel-Keleten az extatikus, Indiában pedig a jóga
gyakorlatok és meditációs praxis leírásaiban láthatunk.
Ekképpen a Teremtés története, a Feltámadás, Krisztus
tettei, a próféták és az apostolok elbeszélése nyomán
fennmaradt kinyilatkoztatás válasz az ókori eltévelyedett
vallási gyakorlatokra. A saját „okoskodásába belevesző”
ember számára megmentőként érkezik a történeti kor hajnalán
a Megváltó.
Ebben a
kontextusban az ókori misztika a lélekmanipuláció korszaka,
amikor az ember a test önkényes elhagyására dolgoz ki
módszereket, hogy lelke az isteneknek hitt „alvilág”
alakjaival egyesüljön. E másik szellemvilágból információkat
hoz fel a „félrevezető szellemektől”, akiket
istenekként ünnepel, és szavaikat isteni tanításként
értékeli. A posztmodern - miután nem vesz tudomást, a
Bibliában bemutatott két egymással szembenálló szellemvilág
létezéséről - minden vallási tanítást, az „ég ugyanabból a
forrásából jövő inspirációjának” tekint. E szemléletmód
nem tesz különbséget Isten országa és a tisztátalan
szellemvilág között, ami a biblikus tanítás lényege.
E nézőpontból, hályog képződött az ember szemére, mert az „alvilággal
kötött szövetségre” azt mondja: „az Ég és a Föld között
nagyszerű kapcsolat alakult ki” az ókori vallási érában.
4. Az
„egyiptomi és a zsidó”
Popper azt
írja „e két szóvalaz
egyiptomi és a zsidó, sokat elmondtunk”. Valóban e két
szóval leírható a Szentírás üzenete, biblikus olvasatban is.
De vajon ugyanarra gondolunk-e? Biblikus értelemben, a mai
ember, miközben „istenélményért” Egyiptomba utazik, nincs
tisztában azzal, hogy e civilizáció veszte vallási
eltévelyedésében rejlik, és istenek ott sohasem voltak. Az
Egyiptomból való Kivonulás tanulsága: Isten a világ ura, de
aki bálványokban reménykedik, az végül csalódik és nagy
veszteség éri. Jeremiás így ír erről: „Azt mondja az Úr,
Izrael Istene: Íme, elhozom szolgámat Nebukadnezárt, Babilon
királyát… Azért jön, hogy megverje Egyiptomot… Lángba
borítja majd Egyiptom isteneinek templomait, elégeti, vagy
elhurcolja ezeket az isteneket. És ahogy a pásztor kitetvezi
a subáját, úgy tetvezi ki Egyiptomot.”(Jer.43,10-12). A
mágikus kultuszok hiábavalóságáról szól Mózes kígyóvá
változott botja, mely elnyeli a varázslókét. A fáraó
napisten fikciója is csúfos kudarcot vall és büntetést von
magára. A próféta azt írja: „A fáraó az alvilág legaljára
taszíttatott” (Ez.31,14).Az ok-okozat is világos:„Szíved
felfuvalkodott, s azt mondtad: Isten vagyok, és az Isten
trónján ülök a tenger közepén. Noha ember vagy, nem Isten,
szíved mégis Isten szívéhez tetted hasonlóvá.” (Ez.28, 2)
Végkonklúzió, hogy hamis hiedelmek, bálványhitek mételyezik
meg az egyiptomi ember és Isten kapcsolatát.
Az ókori
vallási korszakban a „gonosz szellemek” működése
következményeként a kígyó lelkeket szerez, amit „Isten be
nem avatkozása” korszakaként értelmezhetünk, a rákövetkező
időszak kinyilatkoztatott vallásának tükrében. Az
Ószövetség a figyelemfelhívás korszaka, mely bejelenti a
„félrevezetést”, rámutat a „másik” szellemvilág
működésére, mely az emberiség kezdete óta Istentől téríti el
az embert. A lelkek megmentésének kezdete már az
ószövetségi szövetségkötéssel megkezdődik, és Jézus
áldozatával teljesedik be. A „lélekhalászok” azaz Jézus
apostolai megkezdik működésüket, mely harc az ember
megmentéséért a mai napig tart.
Az antikvitás,
hellenizmus, az egyiptomi vallás, az indiai vallások
egyöntetűen vallják az örök körforgás, a „minden –Egy”
tanait, amire a zsidó-keresztény vallás nemet mond. Szent
Pál azt írja Isten szándékáról:„Lerontom a bölcsek
bölcsességét…”(1Kor.1,19). Máshol: „A görögök
bölcsességet keresnek. Mi azonban a megfeszített Krisztust
hirdetjük..”(1Kor.1, 22-23.) „Isten azt választotta ki, ami
a világ szerint oktalan, hogy megszégyenítse a bölcseket..”(1Kor.1,27).Azt
mondja: „A tökéletesek körében azonban mi is, bölcsességet
hirdetünk. Nem ennek a világnak a bölcsességét, hanem
Isten titokzatos, elrejtett bölcsességét ” (1Kor.2,6-7.)
A
„világ-bölcsessége” a „lett” filozófiák, és az isteni
kinyilatkoztatás kerül itt ellentétbe. Ahogy Isten a zsidók
egyiptomi kivonulásának idején figyelmeztetett arra, hogy
„ez a nagy okoskodás” vezetett Egyiptom bukásához, és a
zsidóság elkülönülését kérte, ugyanúgy Jézus apostolai is a
görög bölcselet, a közel-keleti kultúrkör bálványhiteitől
való elhatárolódásra hívnak. Akkoriban a római császárkor
görög szellemmel itatódott át, a különböző kultuszok
keveredtek. Az Isis-Osiris-Hórusz, a phrügiai Attisz–kultusz,
a szíriai Adónisz, a perzsa Mithrasz, Demeter, a görög
Dionüszosz hellenisztikus misztériumai terjedtek.
A
történeti kor megdönti, az önmaga istenségében gyönyörködő
ember önmegváltó ideáját. Keresztes Szent János azt
mondja:„Vedd figyelembe, mily kárhozatot hozott az
angyalokra, hogy saját szépségüknek és természetes
kiválóságaiknak örültek, és azokban tetszelegtek. Ezen öröm
miatt lettek gyűlöletesekké és jutottak a kárhozatba”.
– Ha a
Biblia leírható két szóval, mint az egyiptomi és a zsidó,
akkor mindez elmondható az „egyiptomiról”. Ő ugyanis az
ókori, alapjaiban közös vallási paradigma jelképe „mind
valós, mind átvitt értelemben”. De mivel írható le a zsidó?
A popperi
posztmodern nézőpont szerint „a zsidóság magába szívta a
korszak legmagasabb rendű spiritualitását, elvitte magával
az egyistenhitbe, Kánaánba, szerte a világba.”Ez
nemcsak idézett szerzőnknél található, de ezt láthatjuk Jan
Assmann egyiptológus elemzésében is.
A „Mózes az egyiptomi” című könyvében azt állítja, hogy
Mózes az egyiptomi vallást építette be az egyistenhitbe.
Ezeket nevezhetjük a posztmodern tudat könyveinek, ám mást
mond erről a Biblia. Az idézett szerzők, biblikus
értelmezésben azt gondolják a zsidóságénak, ami ellen
fellépett. Az Írás Isten „ellenségének” tulajdonítja azt
a tevékenységet, mely ellentétébe fordítja át az igazságot,
így keltve zavart a kereső emberek körében. Biblikus
közvetítésben a zsidóság „tanúvá” vált a történeti korban.
Környezetével szembeszállva Isten küldötteként feladata
éppen e mágikus pogány kultuszoktól való eltávolítás volt.
A „bűn neve
Egyiptom és Babilon, mind valós mind átvitt értelemben”-
olvashatjuk a Bibliában.
A zsidóság nemet mondott az egyiptomi vallási kultuszokra,
majd nemet a kánaáni pogány szokásokra, sőt az egész ókori
hit és szokásrendszerre. Életüket már Ábrahámtól, az első
szövetségkötéstől, de megerősítve Mózestől kezdve, áthatja a
vallásos szellem, ami az ókori vallási paradigmára mondott
Nem, és a történetire, Istenre mondott Igen. Első dolog az
elhatárolódás volt. Mózesen keresztül azt üzeni az Úr:
„Ne viselkedjetek úgy, ahogy Egyiptomban szokás, ahol
laktatok és ne viselkedjetek úgy, ahogy Kánaán földjén
szokás, ahová vezetlek benneteket!”(Lev.18,3). Ebben már
benne van, hogy az egyiptomi ember ellentéte lesz a zsidó,
sőt az egész ókor ellenlábasa. Nem viheti tehát magával az
egyiptomi vallási kultúrát, mert az lesz Istentől kapott
feladata, hogy megcáfolja azt. Isten a prófétákon keresztül
mindig emlékezteti feladatára. A sivatagi vándorlás során
még tanulja, mit jelent „Isten népének” lenni, mire szól a
„kiválasztottság”. A legelső kemény lecke, az egyiptomi
szokásból megmaradt bika-kultusz felélesztése kapcsán éri a
népet. Az „aranyborjú” elkészítése több ezer ember halálát
okozza, hiszen éppen a bálványok kiirtására szól a
szövetség. Nekik ugyanis modellé kell válniuk környezetük
számára, hiszen az Úr „szövetségládáját” tartják maguknál.„Ne
fertőztessétek magatokat, ti, akik az Úr szent edényét
hordozzátok!”(Iz.53,11)- hangzik a figyelmeztetés.
Isten azt
mondja a Sínai hegy lábánál: „Magatok vagytok a tanúim -…
a szolgáim, akiket kiválasztottam, hogy az emberek megtudják
és higgyenek nekem, és megértsék, hogy én vagyok. Előttem
isten nem alkottatott, és utánam sem támad soha. Egyedül én
vagyok az Úr, rajtam kívül nincsen szabadító” (Iz.43,10-11).
- miközben az egész nép hallja szavát. Jézus, apostolainak,
akik ugyanabból a zsidó népből származnak, hasonlóan
fogalmaz, amikor azt mondja: „Tanúim lesztek!”
Máshol: „Nevében megtérést és bűnbocsánatot kell hirdetni
minden népnek Jeruzsálemtől kezdve. Ti tanúi vagytok,
ezeknek. (Luk.24,47-48) A „zsidó” ha jellemezni akarjuk,
a „választott”, Isten „szent népe”, a
„tanú”. Nevükhöz fűződik az eddigiek értelmében, Isten
létének bizonyítása a világban.
A
„körülmetélés” a szövetség látható jele Isten és a zsidó
ember között. Popper erről azt mondja: „van, ahol a
körülmetéléssel veszik fel az embert Isten szövetségébe.
Van, ahol megkeresztelik. Van, ahol tudják, hogy a születés
visszatérés.”
Erről való gondolkodása, párhuzama, szinkronban van a
posztmodern „anything goes” fogalmával. A „minden virág
virágozhat, ez is jó, az is jó” gondolatiság eredetileg az
ókori értékrelativizmus sajátja volt. Ezzel azt vallja, ezek
a transzcendens különböző megnyilvánulásai, a hegyről
készült különböző fénykép, amely mind egyenlő értékű. Isten
azt mondja népének, hogy ne vidd be az „átok alá került”
tárgyakat házadba, mert te is átkozottá válsz. Biblikus
olvasatban, Popper beviszi és a szent dolgok mellé
helyezi. A reinkarnáció antik és keleti hite így egy
lapra kerül az isteni szövetséget jelző körülmetéléssel, és
a jézusi vízkeresztséggel. A posztmodernben fel sem
tűnik, hogy a Szent és a bálvány egy házban lakik.
5.
Ambivalens istenkép a pszichológiában
Az
egyiptomi/ókori istenkép a világ Teremtőjével való keverése
mutatkozik meg, mind a jungi, mind
e
pszichológusi Jób könyvének elemzésében. Biblikus
értelemben, újra a megcáfoló a megcáfolttal keveredik a
tanulmányokban. A hermetikus tanok gondolják azt, hogy az
ember az „istenek”(bálványok) fölé emelkedik morálisan, amit
Jung átvesz, de már az Ószövetségben megmutatkozó Teremtőre
alkalmaz. A két paradigma, az ókori és a történeti
egybemosásából adódik az isteni lényeg, mint kezdetben
differenciálatlan ősmatéria felfogás, ami később fejlődik és
kezdi elérni az ember morális szintjét. Ez szülte a Jób
morálisan az Isten fölé emelkedő képzetét a pszichológusi
értelmezésekben. E vegyítés, nem tesz különbséget az ókori
ambivalens ősanyag és e nézeteket megdöntő személyes Teremtő
között. Istent, aki maga a morál, és aki morális törvényt ad
az embernek, éppen „morális vereséggel” jellemezni, nagy
ellentmondás. Jób kapcsán, figyelmen kívül hagyja mindkét
elemzés, hogy Isten próbára teszi az ő választottait.
Másrészt az a tény is elfelejtődik, hogy életének csupán egy
rövid szakaszáról van szó. Jób valójában a kísértés próbáját
kiállt ember, aki a végsőkig kitartott Isten mellett, így
sokszorosan kapta vissza, amit elveszített. Jób megelégedve,
anyagi javakban bővelkedve hal meg, hálát adva Istennek.
6. Mit
jelent a név: Ószövetség és Újszövetség?
A
pszichológusi
vélemény miszerint Pál, aki elkezdte használni az
Újszövetség szót azt jelezte ezzel, hogy a régi csak akadály
és a Tóra törvényeire nincs többé szükség. Jézus viszont
egyértelműen kijelenti: „Bizony mondom nektek: Míg ég és
föld fennáll, egy i betű vagy egy vesszőcske sem marad el a
törvényből, hanem beteljesedik az egész” (Mt.5,18).
Máshol is megerősíti ezt, amikor azt mondja „az Írás nem
veszítheti érvényét”(Ján.10,35). Azt is érthetővé teszi”Ne
gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy megszüntessem a
törvényt vagy a prófétákat. Nem azért jöttem, hogy
megszüntessem, hanem hogy tökéletessé tegyem”(Mt5,17-18).
A bibliai
üzenetek visszatérő eleme, hogy két szövetség köttetett és
mindkettő egyformán érvényes. Mindegyik az üdvösség útját
írja le, megmutatva már az Ószövetségben, hogy Jézus fogja
beteljesíteni azt. Az Ószövetség az Isten szeretetére, a
hamis „istenek” leleplezésére, a Teremtőnek a világgal való
megismertetésére és törvényeinek közhírré tételére teszi a
hangsúlyt. A „választott nép” itt közvetítő lesz, mert
tanúként van jelen Isten cselekedeteinél, sőt személyének
érzékelésénél a pusztában, és a Sínai hegy lábánál. Az
Ószövetség másrészt előkészíti, előre jelzi Jézus útját. Az
Újszövetség a választott népből támasztott Emberfia
feladatának betöltését írja le, az apostolok ugyancsak a
„tanúság”, majd a hirdetés szerepét teljesítik be Jézus
mellett. Ő azt mondta: „nem azért jöttem, hogy
elítéljem a világot, hanem hogy megváltsam a világot. Van
annak bírája, aki elvet és nem fogadja el szavaimat: a tőlem
hirdetett tanítás ítéli majd el az utolsó napon”(Ján12,47-48).
Az Ószövetség
Isten szövetsége Izraellel, ahogyan a pszichológus írja, de
mire kötődik a szövetség? Azt mondja, az ember
megszentelődik Istenben, és Isten meg az emberben. Ez
azonban csak egy vetülete a dolognak. Biblikus nézőpontból a
szövetségre valójában azért volt szükség, mert Isten úgy
ítélte meg az ókori ember helyzetét, hogy az üdvösségből
bűnössége okán kizárja magát. A vízözön utáni nemzetség
ismét romlottá vált, a vallási eltévelyedés zsákutcájába
tévedt, ahogyan a paradicsomi bűn is szellemi volt. Az
Ószövetség tehát ebből akarja kivezetni az embert, „mert
Isten akarata az, hogy minden ember üdvözüljön”. Az
Újszövetségben Isten tovább folytatja az üdvösségre vezetés
útját, és beteljesíti az ószövetségi ígéretet Jézusban
„hogy az embernek örök élete legyen”.
A pszichológus
az Újszövetség céljának azt mondja, hogy „az emberből isteni
tökéletességű lény válhat”. Valószínű az ókori „önmaga
istene” ideájára gondol. Lehetséges figyelmen kívül van
hagyva a „Megváltó” tett, ami lélekmentővé lett. Popper úgy
gondolja:„Most
már ki-ki szíveskedjék saját maga munkálkodni a saját
üdvösségén”. Talán az önmegváltás ókori/keleti paradigmájára
gondol? Az evangéliumi jó hír az volt, hogy van a világnak
Megváltója, aki nem „isteni tökéletességű lénnyé”, hanem
bűntelenné, így „új emberré” tesz. A személyiség
átalakításán Jézus munkálkodik, nem az emberi erőlködés,
hanem az odafordulás által.
7.
Állatfejű bálványok, bábeli zűrzavar
Az ókori
szatíra mestere Lukianosz, kicsúfolja az egyiptomi hitet, az
állatfejű vagy állatszimbolikával rendelkező
bálványok imádatát, amit a mai ezoterikus szemlélet
„nagyszerű és rejtélyes bölcsességnek” vél. Szintén ebben a
hitben osztozik Rudolf Steiner
a gnosztikus és keleti gyökerű antropozófia atyja. Popper az
egyiptomi hit egy olyan értelmezését adja, miszerint a
„szfinx emberi arca az oroszlántestben jelzi”az állati
létből való kiemelkedést.
Mit szóljunk ehhez? A mai napig sok elmélet szövődik az
állatfejű bálványimádat köré. A magyarázat nagy
valószínűséggel az extatikusok, ókori aszkéták, jógik,
sámánok szellemvilági átjárásában rejlik. Az ókor állatfejű
istenképzete Egyiptomban, Indiában, a sámán „totemállat”
víziója hasonló forrásból eredhet, annak a „másik”
szellemvilágnak a látványából, amiről a Biblia elítélően ír.
Az extatikusok, a sámánok okkult gyakorlatai a lélek testtől
való elválasztására törekednek, hogy benézzenek a „függöny
mögé” és amit ott látnak, mint „isteni” igazságot
terjesztik. Valószínű az alvilági labirintus „gonosz
szellemeit” látják és hiszik isteneknek, akiknek lelke már
eltorzult alakban látható, gonoszságuk jellege szerint. Az
állati és más szörnyalak a gonosszá vált lélektest, hiszen a
halál után, minden álarc lehull, mindenki azt az alakot
viseli, ami saját jellege.„Átváltozunk egy szempillantás
alatt”- mondja Pál. A mennyben angyalian szép lények
laknak, ami lelki tartalmukat tükrözi, ám a gonoszság gonosz
alakot ölt. A zsidó rabbinikus irodalomban a gonosz ember
„majommá változik” halála után. Valószínű az erős
ösztönkésztetésű, ösztöneit korlátlanul kiélő ember jellege
fejeződik ki majom alakban.
Plutarkhosz,
aki az egyiptomi isteneket daimonoknak(démon) tartja, azt
mondja, az egyiptomiak azért tisztelik az állatokat „mert
bennük látják az istenek hatalmának valamiféle homályos
képmását.” Másrészt arról ír, hogy a „rossz daimon része az
állatias természet.”
Az állatfejű bálvány, az elefántfejű Ganésa Indiában, az
állattestű szfinx Egyiptomban, vagy a sárkány alakú Marduk a
közel-keleti bálvány, a jógik és az extatikusok vízióiból
születethetett meg. Az ókori iratok régészeti feltárásával,
a rejtélyhez sokkal közelebb jutottunk. Mind az Egyiptomi
mind a Tibeti Halottaskönyv az állat alakú vagy fejű
„istenekről” és démokonról ír, akikkel az alvilági
labirintusban találkozik az okkult gyakorló. Itt az analógia
nemcsak szimbolikusan van jelen az alvilági látványban.
Mindezt megerősítik a keresztény szentek látomásai, akik pl.
Máriát leírhatatlanul szépnek, de a sátáni alakokat állati
torz alakban látják. Az „ellenség” ugyanis gyűlöli Isten
szentjeit, akiket igyekszik megtámadni, így időnként
megjelenik a szentek látomásaiban. Erről Jung is ír, amikor
azt mondja, hogy „csak szenteknek van ördög látomásuk”.
A második
emberiség romlását a „bábeli zűrzavar” képe mutatja a
Bibliában, ahol ennek következményeként alakult ki a nyelvek
zűrzavara, így szétszéledtek a világban az
emberek.(Ter11,1-9). Az Írás a nyelvek összezavarását a bűn
következményének tartja:„Amikor egymással egyetértésben
gonoszságot követtek el a népek, emiatt összezavarodtak.”(Bölcs
10,5)
Mi volt a bűn?
- találgatja Popper, és a gőgre tippel. Az ember égig érő
tornyot akar, bizonyára ez lehet a baj. Biblikus olvasatban
a bűn itt is ugyanaz, ami miatt Egyiptom elbukik, a
bálványimádat. Az ókori ember, miután „az ég seregeit” hiszi
isteneknek, nekik készíti a tornyot. A mai régészet
eredményeként a közel-keleti mítoszok leírásaiban ez
megtalálható. E szerint Mezopotámia bálványának, Marduknak
készül a magas építmény.
Az ember egészen közel akar kerülni „isteneihez”, ezért a
nagy igyekezet. Számos mezopotámiai zikkurát maradt fenn,
ami őrzi ennek a kornak hiteit egyben örök mementóként a
Bibliában megfogalmazott bálványimádat bűnének bizonyítékát.
8. Mi a
„lélekhalászok” munkája?
Elemzőnk a
világvallások közötti különbséget taglalja. Jól látja, hogy
”minden
vallás keletkezésénél egy nagy szellem áll”. A további
meglátásai egyéni vélekedést, illetve posztmodern
gondolatiságot tükröznek. Szerinte ezek a nagy szellemek
Isten által kiválasztott megtestesült istenek, ahogy ezt az
indiai vallásban hiszik és megvilágosodottnak nevezik.
Ekképpen mindegy, hogy Mohamed, Krisztus, vagy Buddha.
„Minden vallás ugyanazt tanítja, csak egy más kultúra más
nyelvén, és problémavilágában, más hangsúlyokkal”.
Biblikus látásmódban egészen másról szól a tanítás. A mai
valláskutatások alapján elmondható - jóllehet a közel-keleti
térfélen történtek a biblikus történések, és a rájuk mondott
isteni ítélet - India ugyanabban az ókori vallási
paradigmában van. Bár alapjaikban közösek, vannak
különbségek a tanok között. Az ókorban területenként
különböző jellemzőkkel bíró, más-más „istenek” léptek fel,
és egymás között harc folyt a területekért. Ez jól
kiolvasható az Egyiptomi Halottaskönyvből, de a
sámángyűjtésekből is. Jóllehet ez utóbbinál nem istenekről,
csupán egymással harcoló szellemekről beszélnek, melyek
bika, vagy más állati alakban küzdenek a területért, azaz
szellemi befolyásuk határaiért. A megszerzett területeken,
aztán kiterjesztik befolyásukat az ott élő emberekre,
különböző „tanításokat” adva nekik, médiumaikon keresztül.
A médiumot
most általános értelemben használjuk, a megváltozott
tudatállapotban lévő embert értjük alatta, aki lehet sámán,
mély meditációba merült jógi, hiszen ebben a nyitott
állapotban az ember elérhető, számára információ adható át.
Az információ lehet a mindennapi életre szóló közlés, mint a
sámánok esetében, de lehet valamilyen spirituális tanítás,
amiből kialakul egy–egy vallás, valamely hiedelem-rendszer.
Azok az emberek, akik az adott tanításban hisznek, annak a
szellemnek a tulajdonába kerülnek, azaz „fogságba” esnek.
A Biblia célja, hogy az alvilági kapcsolatokon alapuló
gyakorlat helyébe az Isten megismerése lépjen, mely az
„életre vezet”, így az embert a „sátán fogságából” kimentse.
Jézus azért kéri apostolaitól, hogy a szabadítást hirdessék
mindenütt a világban: „hátha megadja nekik az Isten a
megtérést, felismerik az igazságot, és kikerülnek a sátán
kelepcéjéből, aki foglyul tartja őket, hogy alávessék
magukat akaratának.”(2Tim.2,25)
Jézus azt
mondja apostolainak: „ezentúl lélekhalászok lesztek”.
A sátán csapdájából való kimentés műve ezzel megkezdődött,
ami az idők végezetéig tart. A „kígyó” és démonai a mai
napig szedik áldozataikat, ugyanolyan intenzitással, mint az
ókorban. A XX. századtól megkezdődött az ókori tanok
felélesztése, az ősi okkult technikák terjesztésén
keresztül, a szellemi nyitott állapot létrehozása. A
megváltozott tudatállapot technikáinak, teljes arzenálja
megtalálható ma már a nyugati országokban is. Például a
sámántánc, a meditáció, jóga alkalmassá teszi az embert a
szellemi befolyásolásra, olyan inspirációk és vallási tanok
befogadására, amivel magához láncolja az embereket. Így
lelkére jogot formál halála után. Az ószövetségi leírás
szerint az emberi lelket ketten kísérik a halál után, a
védőangyal és a sátán, akik azon vitatkoznak, kié a lélek,
Istené vagy a sátáné? A sátán győzködi Istent, hogy életében
rá hallgatott, így övé a lelke. Ezért van nagy jelentősége,
a „levegőégben lakó”, „láthatatlan földi hatalmasságok
számára”, hogy megszerezzék a területet, a szellemi
befolyást, a megváltozott tudatállapot gyakorlataival
elcsábított ember fölött. Mára a keresztény Európában az
emberek nagy része meditál, jógázik, drogot használ, tehát
szellemileg nyitott tudatállapotba kerül, így észrevétlenül
kiterjeszti rá befolyását.
Honnan a
gonosz?
- veti fel a kérdést
pszichológusunk. Felsorolja a különböző vallások felfogásait
a bűnről, gonoszról. Azt mondja, a sátánelméletek sumér,
asszír, babilóni káldeus elemek. Kétpólusú szellemvilágot
feltételeznek, jó-rossz szellemi centrumok vannak, melyek
egyenlő, egymástól független hatalmak. Amiről beszél,
valóban megtalálható az ókori világban, az Egyiptomi
Halottaskönyvben is, a szellemek, daimonok egymás elleni
harcaiban. A zsidóságban, az Isten által teremtett lény a
sátán, akit Jób könyvében láthatunk. Popper megkülönbözteti
a fényhozó sátánt és Ahrimánt, aki lelkeket akar rabolni.
Jól látja, hogy a kereszténység ördögtana, az angyalbukásban
található. Ám olvasatában a paradicsomi csábítás nem bűn,
mert a jó és a rossz tudását hozta. Fejtegetései nem ahhoz a
felismeréshez vezetnek, amit a Biblia kínál, hogy „Minden
jó az Istentől száll alá”. Isten csakis jót tud
teremteni, hiszen ő Szent és Jó. A Biblia azt írja, a gonosz
ott van a teremtés kezdetén és félrevezeti az embert, ő
Isten „ellensége”. A pszichológus tolmácsolásában a gonosz,
a kígyó paradicsomi cselvetése viszont pozitív tetté
minősül. A Biblia és prófétai források „bukott angyalokhoz”
kötik a gonosz működését, akik már az ember előtt létező
szellemi lények voltak, ám akaratukban elfordultak Istentől
így gonosszá váltak. Az „önmagában gyönyörködés”
következtében jutottak a kárhozatba és erre csábítottak a
Paradicsomban is. Később az emberek félrevezetését
folytatták, amit az ókori politeizmusban láthatunk, a
„gonosz szellemek” működésének következményeként.
A Biblia
mindkét része a kívülről érkező gonoszra hívja fel a
figyelmet, ám Jézus működéséből már sejteni lehet, hogy
az ember vágya, gonosza vonzza oda a hasonló gonoszban
lévőt. Gyógyításai során kiűzi a gonoszt, amiből
kiderül, hogy az ember teste lakása lehet a megszálló gonosz
lelkeknek. Akit meggyógyít, egyben kiűzi a démont és
figyelmezteti „Ne vétkezz többé!”. Isten az
elszakadástól, az ő akaratától való elfordulástól védi az
embert, a paradicsomi kígyótól, mert az azonos a lélek
gonosszá válásával. Szent Ágoston arra a következtetésre
jut, hogy „Minden jó Istentől ered, semmiféle olyan lény
nincsen, amit nem ő teremtett „Az Istentől elfordult
elvetemült emberi akarat megtévelyedése, magába fordulása a
gonosz.”
Tanulmányunkban két nézőpontot mutattunk be. Egy 2000 éves
európai bibliaértelmezést és korunk posztmodern látásmódját
a Bibliáról. Az értelmezést bővítette a XXI. századra
felhalmozott tudás a régészet és a vallástudomány
területéről az egyik oldalon, a másikon pedig a posztmodern
gondolkodásmód előrehaladott állapota. Az olvasót
továbbgondolkodásra szeretnénk sarkallni, stílusosan, „ki-ki
szíveskedjék” eldönteni, milyen gondolati szférában szeretne
helyet foglalni, üdvösségéről gondoskodni.
Irodalom:
Biblia
Ószövetségi és Újszövetségi Szentírás Bp., Szent István
Társulat, Az Apostoli Szentszék Könyvkiadója, 1976.
Ószövetség/Ótestamentum: Válogatás a Vizsolyi Bibliából
(fordította: Károlyi Gáspár) Bp., Európa kiadó, 1997.
Egyéb forrás:
Assmann, Jean:
Mózes az egyiptomi, Osiris, 2003
Egyiptomi
Halottaskönyv(eredeti)(fordította: Bánfalvi András), A
fordítás alapjául szolgáló mű: Agyptischen Totenbuch, Bp.,
Farkas Lőrinc Imre kiadó, 2002.
Keresztes Szent János
Aranymondásai, Bp., Budapesti Karmelita Zárda, 1943.
Miller, Alice: A
tehetséges gyermek drámája és az igazi én felkutatása,
Osiris, 2002
Platon: A lakoma
Phaidrosz, Ikon, 1994
Plutarkhosz:
Iszisz és Oszirisz (fordította: W. Salgó Ágnes), Bp., Európa
kiadó, 1986.
Popper Péter: Van
ott valaki?, Bp., Saxum, 2001
Popper Péter: Az
önmagába térő ösvény, Bp., Saxum, 2004
Popper Péter: Az
Írás Az Ószövetség A Teremtés könyvétől Malakiás prófétáig,
Bp., Saxum kiadó, 2004.
Popper Péter:
Lelkek és göröngyök Pszichológiai írások, Bp., Saxum kiadó,
2005
Steiner, Rudolf:
Egyiptom mítoszai és misztériumai Új Mani-fest , Bp., 2001.
Szent Ágoston
vallomásai (ford.) Dr. Vass József Szent István Társulat,
Bp., 1999.
Trencsényi-
Waldapfel Imre (szerk): Bábel tornya, Móra, 1964.