

Kiss Endre:
Antifasizmus és
modernizáció a két világháború között
Gaál Gábor és a
Korunk
A
Korunk
folyóirat – a két világháború közötti magyar
intellektuális kultúra egyik ékköve. Intellektuális tartalma
eleve kivételesen interdiszciplináris volt, akkori fogalmakkal
szólva, a világnézet, a tudásszociológia és a kritikai
gondolkodás átfogó attitűdjeinek médiumában természetesként és
homogénként jelenhetett meg.
Az
elkötelezett
Korunk
filozófiája egyáltalán nem oldható fel egy fajta, később
közelebbről is elemzendő, baloldaliságban, hanem
teljes
világnézete, szintetikus igényeket, modernizációs
tudatosságot és elkötelezettséget, tekintélyes misszionáló
erőt összpontosított önmagába.
Nincs kifogásunk az ellen, hogy, mint nem ritkán korábban is a
Korunk
baloldaliságát igen fontosnak tartsák, de amellett
szeretnénk érvelni (és ezt már a 2016-os évben mindenféle
akadály nélkül meg is tehetjük), hogy ez a baloldaliság egy
teljes filozófia- és magatartás-rendszer, ami korántsem
oldható fel az ideológiában.
Az
ideológia „hívószava” érdemileg tökéletesen elnyomta a
kulturális teljesítményt, jóllehet elvileg senki sem szokta
önmagában kétségbe vonni, hogy a legkülönfélébb elvi
kiindulópontok alapján lehet helyes esztétikai ítéleteket
hozni.
Ezért választottuk – mintegy a baloldaliságból való kiindulás
alternatívájaként, bár nem annak megtagadásaként - a
Korunk ötszögének elemzését.
A
Korunk
értelmezése „ötszögé”-nek összetevői a következők: egy
fajta tisztes
szegénység, a
filozófiai érdeklődés gazdag komplexitása, egy komolyan
vett szellemi
integrációs funkció,
a
közvetlen politizálás elutasítása,
s végül az
ideológiakritikai és
kultúrkritikai szemlélet szélsőséges kitágítása.
A Korunk működésének meghatározó összetevője
fasizmuskritikája.
„Látószögük”, az a történelmi tér, ahonnan a fasizmus
jelenségét vizsgálták, többszörösen sajátos és
figyelemreméltó. A húszas-harmincas évek európai történelmét,
„világpillanatait” (Gaál) mindketten kisebbségi sorsból, s ami
ebben az összefüggésben döntő, a közép-kelet európai népek
demokratikus, sőt, tendenciájában szocialistán demokratikus
együttélésének lehetséges perspektívájából szemlélik.[42]
Ez az adottság, ha el is tekintünk most attól, hogy e
perspektíva meghatározottságainál fogva a 20-as és 30-as évek
fordulóján inkább lehetővé tette elméletileg fundált
fasizmuskritikájukat[43],
mint az akkori Magyarország, már önmagában bizonyos
tipológiai
fontosságot kölcsönöz tevékenységüknek.
Mindketten örökösei a magyar századelő szellemi virágzásának.
A fasizmust az első világháborúval genetikusan összefűző
számos szál figyelembevételével korántsem lényegtelen az sem,
hogy mindketten végig harcolják az első világháborút. Elméleti
működésük mindenütt jelenvaló mozgatója a háborús valóság
emberi-katonai szempontból is megőrzött, feldolgozott anyaga.
Hogy elméleti munkájuk e „háborús” megalapozottsága Gaálnál
mindenekelőtt háborút, gazdaságot, politikát (sőt,
katonapolitikát és haditechnikát!) egymásra vonatkoztató érett
helyzetelemzésekben, Fábrynál pedig főképp szuggesztív
antimilitarista, később antifasiszta humanizmusának
kiapadhatatlan forrásaként mutatható ki, mit nem változtat
gondolkodásuk e rétegének azonosságán.
Kisebbségi helyzetük, a század eleji progresszióhoz való
kötődésük, marxizmusuk, háborús múltjuk mellett témánk
szempontjából talán a legtöbbet
mély kapcsolatuk jelenti a német művelődés, kultúra,
történelem és jelen iránt. Fábry német „orientációja” az
egyértelműbb. Egyáltalán ő az a magyar írástudó is, aki a
legkövetkezetesebben, mindvégig és a legfontosabb jelenségnek
kijáró figyelemmel kísérte és értékelte a német
expresszionizmus új embert, új világot hirdető programjának
sorsát, s aki ezért azonnal érzékelte az új tárgyias irány
fordulóját, s a későbbi fejlődés mikroszkopikus nagyságrendű
elmozdulásait is.
Ha
Fábry német érdeklődése és politikai, társadalmi, szociális
kérdéseket elsősorban az irodalom, a kultúra áttételeiben
(beleértve az irodalmi élet
szereplőinek
alapos ismeretét is) követi és diagnosztizálja,
Gaál a német valóság konkrét összefüggéseinek
analitikus
ismeretével rendelkezik. Gaál „eszperantója” is
mindenekelőtt a német nyelv volt, emigrációjában több évet
töltött Berlinben, a weimari köztársaság első éveiben,
Hatvany-val való együttműködése mellett például egy
filmgyártó-vállalat munkatársaként is.
Fábry elsődleges német-orientációja nemcsak
Veres
Péter indította egy igen figyelemreméltó, e tényt
kiindulópontnak választó levél írására |