

Vesztróczy Zsolt
(Országos Széchényi Könyvtár)
„A LEGELSŐ MAGYAR EMBER, A KIRÁLY”
(Ferenc József alakja Mikszáth Kálmán írásaiban)
A hazai és világirodalomban számos írót ihlettek meg a
különböző történelmi korok nagy egyéniségei. Egy Nagy Sándor,
Julius Caesar, Nagy Károly vagy Bonaparte Napóleon életútjáról
szépirodalmi művek sora született, míg a kisebb formátumú
személyiségekről csak a gyászbeszédekben és a
történelemkönyvekben emlékeztek meg. A „kicsik” között ritka
kivétel jelent Ferenc József, akit a képességei és a politikai
teljesítménye alapján ugyan nem lehet a történelem nagy
uralkodói közé sorolni, ám alakja mégis gyakran bukkan fel a
különféle filmművészeti és szépirodalomi alkotásokban. Ezt a
sok vitát kiváltó személyiséget most szintén „irodalmi”
szempontból, egy (újság)író-politikus, Mikszáth Kálmán művei
alapján szeretném bemutatni.
FERENC
JÓZSEF ÉS MAGYARORSZÁG
Az
ifjú főherceg (1830-1848)
Ferenc József 1830. augusztus 18-án született Schönbrunnban.
Bár születésekor nem ő volt a trón várományosa, és elvileg
minimális esélye volt arra, hogy egyszer uralkodó lehessen,
mégis a Habsburg főhercegeknek járó hagyományos oktatásban
részesült. Ebbe a Magyarországgal kapcsolatos jogi-,
alkotmánytani- és történelmi ismereteket is beletartoztak,
akárcsak a magyar nyelv elsajátítása. Ferenc Józsefnek így
ötéves korában magyar dajkát és játszótársakat kapott, majd
tízéves korától Nemeskéri Kiss Pál kanonok magyarra kezdte
tanítani. Az ifjú főherceg jól boldogult a nyelvvel, tanára
pedig a tananyagba belevette Széchenyi István „Politikai
programtöredékei”-t, valamint Eötvös József regényét, a „Falu
jegyzőjé”-t is.
A lovaglásra egy magyar huszárkapitány, Gáspár András oktatta,
aki 1849-ben ugyan honvédtábornok lett, ám a trónfosztás után
már nem harcolt, így megúszta egy várfogsággal, és 1850-ben
már kegyelemet is kapott az uralkodótól.
A
forradalom előtt több alkalommal is járt Magyarországon (pl.:
Balaton környéke, Fertő-tó, Pest), de fellépése a magyar
közvéleményre csak egyszer gyakorolt komoly hatást, 1847
októberében. Ekkor iktatták be Pest vármegye főispánját,
István nádort, a család magyar ágának tagját. A beiktatási
beszédet a király nevében az akkor 17 éves Ferenc Józsefnek
kellett elmondania. Magyar nyelven elhangzott szónoklata
nagyon nagy sikert aratott, pedig erre éppen a reformellenzék
egyik fő fészkében, Pest vármegyében került sor.
Az
önkényúr (1848-1867)
1848 tavaszán a magyar forradalom vértelenül győzött, az
ország pedig a birodalmon belül gyakorlatilag függetlenné
vált. Ez az állapot alig fél évig tartott, mert a császári
udvar, erejét visszanyerve ősszel hozzálátott a korábban adott
engedmények visszavételéhez. A hadműveletek megindultak, a
magyar alkotmány betartására esküt tett gyengeelméjű
uralkodót, V. Ferdinándot pedig 1848. december 2-án
leváltották. Utódja Ferenc József lett, akit már nem kötött az
adott szava, így teljes erővel felléphetett a lázadók ellen.
Mivel a hatályos törvények értelmében nem volt megkoronázva,
magyar részről a trónváltozást nem ismerték el és továbbra is
V. Ferdinándot tekintették törvényes uralkodónak.
Ferenc
Józsefnek a magyar szabadságharcot végül csak cári segítséggel
sikerült levernie. A kemény ellenállás és az őt ért sérelmek
miatt (pl.: trónfosztás, segítségkérés a cártól, ennek fejében
kézcsók, fegyverletétel az oroszok előtt) a „kemény kéz”
álláspontja kerekedett felül Bécsben, amit mind Schwarzenberg
miniszterelnök, mind az uralkodó anyja, Zsófia is erősen
szorgalmazott. Haynau szabad kezet kapott, még a halálos
ítéltekhez sem volt szüksége Ferenc József jóváhagyására,
holott még az orosz cár is mérsékletre intette a fiatal
uralkodót.
Az ország azonban a katonai vereség, megtorlás majd az
önkényuralom nem törte meg, az ellenállás pedig az 1860-as
évek közepéig tartott. Ebben ugyan senki sem tudott végleg a
másik fölé kerekedni, de a rettenetes energiákat felemésztő,
közel két évtizedig tartó küzdelembe mindkét fél csaknem
belerokkant. Konfliktus végül az uralkodó és a Deák Ferenc
vezette magyar politikai elit kompromisszumával végződött, az
1867-es kiegyezéssel.
Az
alkotmányos uralkodó (1867-1916)
Ezzel a politikai egyezséggel 1867-ben létrejött a
dualistának is nevezett kétközpontú állam, az Osztrák-Magyar
Monarchia. Ez egy osztrák és egy magyar részből állt, mely
bizonyos közös ügyeket leszámítva (külügy, hadügy és az ezeket
fedező pénzügy) lényegében egymástól függetlenül működött, a
birodalom élén pedig Ferenc József osztrák császár és magyar
király állt.
A korabeli Európában számos monarchia létezett (pl.:
Belgium, Poroszország, Svédország, Ausztria, Románia stb.), de
az uralkodók jogköre már meglehetősen nagy eltéréseket
mutatott, a két végletet pedig Nagy-Britannia és Oroszország
jelentette. Míg az előbbi élén egy névleges hatalmú
alkotmányos uralkodó állt, addig az utóbbién egy
önkényuralkodó, akit semmiféle alkotmány nem korlátozott. Az
Osztrák-Magyar Monarchia e két modell közötti érdekes
átmenetet jelentett. A birodalomban választott parlamentek és
önkormányzatok működtek, létezett sajtószabadság, de az
uralkodónak továbbra is rendkívül komoly kormányzati
jogosítványai maradtak.
A közös
ügyekben, főként a hadsereg és a külpolitika kérésében Ferenc
József szava döntött, bár nem viselkedett autokrataként, a
tanácskozásokon mások véleményét is meghallgatta. Magyarországon még a törvényhozásban is szerepet
kapott, törvényt kezdeményezhetett és előszentesítési joga
volt. Ugyanakkor a király személye, kormányzati felelősség
ellenére is sérthetetlen volt, a képviselőházban vagy sajtóban
nem lehetett támadni, védelmét törvények biztosították.
Tetteiért semmiféle jogi felelősséggel nem tartozott, bűnvádi
eljárást vagy polgári pert nem lehetett ellene indítani.
A magyar
társadalom nagy többsége, ragaszkodva forradalom eredményeihez
nem volt hajlandó elfogadni a kiegyezést. 1848 jelszavával
több olyan politikai párt és mozgalom is szerveződött, melyek
választási győzelmük esetén az 1867-ben elfogadott közös ügyek
újratárgyalását és eltörlését ígérték. Ez az uralkodó és
Magyarország közötti béke végét jelentette volna, így csak
olyan politikai erőt kerülhetett hatalomra, mely a kiegyezés
rendszerét elfogadva, 67-es alapon szerveződött. A regnáló
kormányoknak mindenáron győzniük kellett a választásokon, hogy
a kiegyezés rendszere és a birodalom belső békéje
fennmaradjon. A dualizmus fenntartását célzó törekvések pedig
oda vezetettek, hogy a választásokon mindent bevetettek a
győzelem érdekében, így a korrupció és törvények áthágása a
politikai élet elfogadott eszközévé vált.
A állandósult szembenállás miatt szó se lehetett a kormány és
az ellenzék együttműködéséről egy-egy eset kivételével
(például az 1890-es évek egyházjogi vitái, Millennium stb.). A
magyar politikai élet a századfordulóra pedig teljesen
belemerevedett ebbe a meddő küzdelembe, miközben a világ
elment mellettünk, és számos, sokkal fontosabb téma maradt
megoldatlanul (például választójog kiterjesztése, nemzetiségi
kérdés, kivándorlás, földkérdés, közigazgatási- és
alkotmánybíróság bevezetése stb.).
A
kiegyezés kori magyar pártrendszer összhangban volt a dualista
politikai rendszer „követelményeivel”. Nálunk ugyanis nem
létezett parlamenti váltógazdaság, ahol angol mintára két
politikai erő egymást váltva került volna hatalomra. De nem
működött koalíciós kormányzati rendszer sem, ahol több párt
szövetsége biztosította a kabinet parlamenti többséget.
Helyette egypárti szisztéma létezett, és a dualizmus fél
évszázada alatt lényegében végig egy politikai formáció volt
hatalmon.
Ha esetleg mégis az ellenzék nyerte a választásokat, mint
például 1905-ben, akkor a nyugat-európai gyakorlattal
ellentétben az uralkodó nem engedte a kormányalakítást.
Helyette inkább az országgyűlést feloszlatva új választásokat
írt ki, közben pedig előkészíttette Magyarország katonai
megszállásának a tervét.
Ezek az érzelmi görcsök idővel oldódhattak volna, ám az
uralkodónak időről-időre voltak olyan lépései, melyek
ismételten a felszínre hozták a lappangó ellentéteket. Ferenc
József ugyan
nagy utat
járt be uralkodásának közel hét évtizede alatt, míg a
korlátlan hatalomgyakorlástól eljutott a népképviseleti
rendszer elfogadásáig, de az abszolutista hatalomgyakorlás
maradandó nyomot hagyott a gondolkodásában. Emiatt, a kor
választott politikusaival ellentétben egyáltalán nem törődött
a népszerűség kérdésével vagy alattvalói véleményével,
bizonyos szimbolikus ügyekben pedig kimondottan merev és
érzéketlen volt. Az országgyűlés megnyitásakor a trónbeszédét
például nem volt hajlandó az országházban felolvasni, hanem
egy küldöttségnek kellett elmennie hozzá a budai Várba
emiatt. Ráadásul eközben a királyi palotán a fekete-sárga
zászló lengett, a magyar himnusz helyett pedig a Gotterhalte
ment. Elképesztő indulatokat váltott ki az is, hogy Ferenc
József a végsőkig ragaszkodott a Pestet szétlövető
várparancsnok, Henirich Hentzi tábornok emlékművéhez. A
közvélemény által csak a „magyarság szégyenoszlopá”-nak
nevezett obeliszket 1852-ben állították fel a budai Várban, az
uralkodó pedig csak 1899-ben járult hozzá az eltávolításához.
A hadsereg vezényleti nyelvének kérdése is örök vitatéma volt
a dualista időszakban.
Mindezek, pártállástól függetlenül elképesztő mértékben
sértették a korabeli magyar közvéleményt, és újra meg újra
felszították az oldódni látszó ellentéteket.
FERENC JÓZSEF MIKSZÁTH MŰVEIBEN
Mikszáth írásaiban gyakran jelenítette meg a magyar
király, Ferenc József alakját. Bemutatta a magánembert, Szeged
újjáépítőjét, az alkotmányos uralkodót, de kitért az uralkodó
„jelenlétére” a mindennapi életben is. Alakját azonban nemcsak
tudósításaiban és képviselőházi karcolataiban jelenítette meg,
hanem regényeiben és elbeszéléseiben is. Ez nem volt véletlen,
hiszen a törvényi korlátok miatt nyíltan nem lehetett az
uralkodót bírálni, így a neki szánt kritikákat Mikszáth
történelmi témájú műveiben írta meg.
Az ember
Az író szerint az uralkodó kora
ellenére fiatalos, alakja karcsú, szemei kékek, nézése kissé
merev. Szavait nem kíséri élénkebb gesztikulálás vagy
arcjáték, így „aki nem áll mellette közel, nem veheti észre,
hogy beszél-e vagy hallgat.” Arca többnyire az egykedvű és
végtelenül nyugodt, de ott van rajta „a nyájasság, szelídség
és jószívűség….., azt nem törüli le a korona se, az etikett
se”.
Megjelenése méltóságteljes, öltözetként katonai uniformist
visel, míg az őt kísérő politikusok díszruhát.
Gyermekszerető, sokszor meg is szólította a fogadására
kirendelt gyerkőcöket, amire az író több példát is hozott.
Az
életvitele viszont takarékos, szinte kispolgári, így nem
túlzás az írónak az a megállapítása, hogy „szegény ember is
tudna lenni.”
Audienciái legendásan rövidek voltak,
ahol a kérvény átadását vagy a panasz elmondását egy “királyi
mozdulat” követte, „ami azt jelenti, hogy »elmehet«.”
Más estekben a „király összeütődő sarkantyúja jelezte, hogy a
rendkívül érdekes kihallgatás véget ért”.
A viselkedése távolságtartó volt, bár néha valóban komoly
érdeklődést mutatott egy-egy alattvalója iránt. Jókai Mórt a
millenniumi ünnepségeket követő fogadáson például
megszólította és hosszasan elbeszélgetett vele.
De az írót máskor is kitüntette
figyelmével betegsége idején pedig telefonon keresztül
érdeklődött az állapota felől.
A városépítő
1879. március 12-én a Tisza elárasztotta Szeged városát
és szinte teljesen romba döntötte. Öt nappal katasztrófa után
váratlanul maga a király is megjelent a városban
miniszterelnöke kíséretében, és segítséget ígért az
újjáépítéshez. Emellett a várat is Szegednek ajándékozta,
melynek tulajdonjogáért már hosszabb idő óta folyt a vita a
város és az állam között.
A
pusztulást, majd az azt követő újjáépítést a helyszínen
újságíróként dolgozó Mikszáth több írásában is megörökítette.
Az uralkodó szerepéről, a város újjáépítésében játszott
szerepéről Mikszáth nem egyszerű tudósításokban számolt be,
írásaiban hemzsegnek a királyt dicsérő szuperlatívuszok.
Ezekből egy másik Ferenc József képe bontakozik ki, a hős
királyé, aki a veszéllyel mit sem törődve siet bajba jutott
népe segítségére, aki feltámasztja Szegedet, mely hamarosan
szebb lesz, mint az árvíz előtt volt és ráadásul mindezt
önzetlenül teszi.
Az író
szerint „Ferenc József őfelsége elérzékenyülve a roppant
csapás által, sietve ott termett a »hajléktalan« városban,
csónakon evezett be a düledék falak közé” és megígérte, hogy
„»Szeged szebb lesz, mint volt«.”
Mikszáth szerint ezt az ígéretét valóra is váltotta, így
„Szegednek nemcsak királya I. Ferenc József, de a legnagyobb
jóltevője is. Itt járt királyi lábnyomain virág fakadt a
szomorú pusztaságban. Egyetlen kegyes szavával föltámasztá
Szegedet sírjából.”
Az író
itt nemcsak a város feltámasztóját láttatja benne, hanem a
magyar királyt is, akit megpróbált érzelmileg is közelebb
hozni az olvasóihoz. Az árvíz sújtotta városban tett
látogatásáról például úgy írt, hogy az uralkodó „letette
koronáját, mikor itt járt, fényt, pompát, jobbágyi hódolatot
elutasított, elfeledte, hogy király; könnyek folytak le
egyenruháján, elfeledte, hogy katona… Csupán ember volt, egy
nagyon, nagyon jó ember.”
De azt is megmutatta, hogy „amit érzett, nem csupán a
szerencsétlen, az árvíz által tönkre tett lakosság sorsa
fölötti könyörületesség volt, hanem a magyar király fájdalma a
magyar nemzetet ért csapás miatt.”
Az író nagy ellenfelével, Kossuth Lajossal is párhuzamba
állította a városhoz fűződő viszonyuk alapján, amiből azután
Ferenc Józsefet hozta ki győztesen.
Az is rendkívül elgondolkoztató, hogy amikor Szegeden
Kossuthról tartottak színházi előadást, Mikszáth feltette a
kérdést, tapintatos dolog-e ez akkor, amikor „a király
kegyelméből elevenülnek meg a rögök.”
Az uralkodó megítélését a városban
Mikszáth szerint az is jól mutatta, hogy amíg Szegeden a
közéleti szereplők népszerűsége csökkent, addig az uralkodóé
tovább nőtt.
Ez pedig az író örökérvényű lesz, mert„a komoly célok ….. feledésbe mennek, hanem ami mindig
meglesz, …. azok a bőven termő király-anekdoták.”
Az árvíz
és a király szegedi látogatása alatt keletkezett helyi
népmondákból az író szintén idézett. Így például Ferenc József
volt az igazságos uralkodó, aki Mátyás királyhoz hasonlóan
elmozdította a gonosz, hatalmával visszaélő kormánybiztost,
vagy aki népe között mulatott, ahol „olyan szerényen, olyan
méltósággal, olyan komoly lelkesedéssel fogadták őfelségét,
mint aminő megilleti az első embert az államban.”
Jelenléte
a mindennapokban
Ferenc József szimbolikusan is jelen volt alattvalói életében,
amire az író több példát is hozott. Egy elterjedt kabátfajtát
és egy érdemrendet ugyanis róla neveztek el, az arcképe pedig
ott volt a hivatalokban, sőt még a parasztházakban is sok
helyen.
Az uralkodó
a jólét vagy a minőség mércéjeként is többször szóba került.
Az író műveiben a finom ételeket vagy italokat nem egyszer úgy
dicsérték, hogy „a király se eszik különbet” vagy „csak a
király iszik ilyenből”.
Egy-egy különleges
látványosság esetén pedig úgy adtak hangot elragadtatásuknak,
hogy ehhez „fogható látványosságot maga a király sem pipált.”
Az
alkotmányos magyar uralkodó
Mikszáth szerint „a nemzet a király személyében a legelső
magyar embert tiszteli”.
Ugyanakkor az uralkodó múltjában számos olyan tényező volt,
melyek nagyon komoly ellenérzéseket váltottak ki
alattvalóiból. Magyar királyként való ábrázolása így nagyon
sok buktatót rejtett, hiszen egyrészt ott volt a
negyvennyolcas érzelmű közvélemény, másrészt a törvényekkel
védett uralkodó, kinek mit sem változott a véleménye a magyar
szabadságharcról. Mindezeket az ellentéteket nem lehetett
hazugság és önbecsapás nélkül áthidalni, bár az írónak voltak
ilyen kísérletei.
A
korszak legfontosabb kérdése a kiegyezés rendszerének
elfogadása vagy elutasítása volt. Egy 1874-es írásában az
egymással szöges ellentétben álló 48-as és 67-es álláspontot
igyekezett Mikszáth összehangolni. Eszerint „mi is közel
állunk Kossuthhoz, mert mi is a haza függetlenségét akarjuk,
de mi sem tartunk vele, mert a függetlenséget másképpen is el
tudjuk képzelni, nemcsak az alkotmányos országgyűlés és a
koronás király által szentesített és már 1867 előtt is megvolt
közös ügyek rombadöntésével.”
A másik
nagyon kényes kérdést október hatodika jelentette, amit az író
szintén a kiegyezés szellemében értelmezett. Egy 1879-es írása
szerint 1867 után „magyar lett újra a magyar. Nemzet, király
egyet érez. A sír nem okoz olyan mélyen sajgó fájdalmat többé…
inkább enyhületet, hogy: nem hiába haltak el.” Arra kérdésre
pedig, hogy „megbocsátanak-e ők »őneki«” igenlő választ
adott.De hogy a
kivégzettek velük, mint utódaikkal elégedettek lennének-e
határozott nemmel felelt.
Az
uralkodó személye gyakran bukkant fel Mikszáth 1870-es években
született írásaiban, különösen szegedi árvíz idején. Ezekben
az író a legkülönfélébb jelzőkkel dicsőítette, magyar királyi
mivoltát kihangsúlyozva, ami Ferenc József személyiségét
ismerve inkább az öncsalás és a kincstári hízelgés
kategóriájába tartozott. Egy 1875-ös írása szerint „századok
óta nem volt Magyarországnak népszerűbb, szeretettebb királya,
mint ő ma.”
Máshol azért fohászkodik, hogy „áldja meg az isten
jártában-keltében; birodalma szélét nagy Lajos ékezze,
fegyvereit ülje a Mátyás hollója s homlokát öntse el Erzsébet
királyné mosolyának fénye”.
Egy helyen pedig azt írta, hogy az ”Árpádoktól, Hunyadi
Mátyást kivéve, le napjainkig, nem fedett a mostaninál
magyarabb királyi szívet a bíborpalást.”
De mindezeken kívül is hosszasan lehetne sorolni az uralkodó
dicsőítő jelzős szerkezeteket (például „legnagyobb jótevőnk”,
„nagy magyar király”
,
„legszeretettebb király”
,
„magyar oroszlán”
„a legboldogabb király, s népe a legboldogabb nép”
,
„szeretett egyéniség”
,
„nagyon bölcs, nagyon jó, nagyon magyar király”
,
stb.). Ilyen jellegű dicsőítések itt-ott még később is
előfordultak, a millenniumi ünnepségek idején például azt
írta, hogy „olyan nagy király idejében élek, aki alatt
a legnemzetibb író is álszemérem nélkül lehet lojális.”
Ugyanakkor a társadalom részéről is megkezdődött Ferenc József
elfogadása, amire az író többször is utalt. „Hazahíják az
öreget” című írásában például egy olyan történetet közölt,
amit maga Kossuth mesélt el a hozzá ellátogató Károlyi
Gyulának. Eszerint egy alföldi város hazahívta őt a
száműzetésből, „»...mert a mi jó királyunk, Ferenc József
mindeneket megpróbált, és bizodalma immár csak a kormányzó
úrban vagyon«”. Kossuth csak nevetett a naivitásukon, de az
író szerint ez már nem az volt, hanem az „idők jele. Ország
hangulatát festő kép. A nép szívébe Kossuth mellé
lassan-lassan bejutott a király is.”
Mikszáth
az 1880-as évektől már sokkal jobban tartózkodott az ilyen
túlzó megnyilvánulásoktól. Bár Ferenc József magyar királyi
mivoltát továbbra is hangsúlyozta, ehhez indokul nem
gyomorforgató dicséretek, hanem „meseszerű” anekdoták
szolgáltak. Egyik adomájában például az uralkodó úgy írta alá
a nevét egy bécsi hotelben, hogy „»Ferenc József király,
Budáról.«”. Az író szerint ezzel a „magyarok bevették Bécset,
jobban, mint I. Mátyás alatt.”
Másutt azzal érvelt, hogy már ő sem veszi meg, csak
kölcsönkéri a könyveket, így a „királyunk egészen magyar
ember!”
Már-már népmesébe hajlik az az írása, mely szerint „most
Kossuth Ferenc vesz el egy hercegkisassszonyt, mire a fölséges
király, ráíratja a fél országát”.
A
dualista politikai rendszerben az uralkodó hatalma, a
reformkorhoz vagy a szabadságharc utáni időkhöz képest
jelentősen csökkent. Ezek után Mikszáth joggal tehette azt a
megállapítást, hogy nincs abszolutizmus Magyarországon, hiszen
„alkotmányos érzelmű király, homlokán ragyog a magyar korona.”
Máshol erről azt írta, hogy „Ferenc József visszaállítá a
magyar alkotmányt, esküt tett reá és esküjéhez hű volt minden
tettével.”
Nem
véletlen, hogy az Új Zrínyiászban, a XVI. században élt hős az
uralkodó hatalmának korlátain álmélkodik, aki „nem oszt
birtokokat s nem ütteti le az alattvalók fejeit, ez a királyi
hatalom meggyöngülésének tűnt fel.”
De az író ennél is tovább ment, és egy angol mintájú
alkotmányos monarchia létrejöttét konstatálta, ahol „a király
arravaló, hogy a miniszterek propozícióit aláírja.
A miniszterek arra valók, hogy legyen
kit dehonesztálni a népnek.”
Az országgyűlés megnyitása során
tapasztalható anomáliák ellen Mikszáth nem szólalhatott fel
nyíltan, így a kellemetlen valóságot igyekezett ügyesen
megkerülni. Minderről csak annyit írt, hogy a király „átvevén
a trónbeszédet Tiszától, nyugodt, mindenütt hallható hangon
olvasta fel”, majd „lelépett a trónról és eltávozott a
termeibe.” Tudósítása kezdetén ugyan megemlítette, hogy a
megnyitóra a budai Várba kellett átmenni, de a hangsúlyt a
felvonulás életszerű leírására helyezte.
Ezzel kapcsolatos kritikáját pedig a kuruc korba vetítette
vissza, amikor a szepesi nemesek nem akartak Görgőre menni
megyegyűlésre, mert „a király is odamegy a rendekhez, nem hogy
a rendek mennek el hozzá.”
Írásában a zászlómizériáról sem ejtett szót, a palotán lengő
fekete-sárga lobogó miatti negatív reakciókat pedig csak
néhány kuruc érzelmű, öreg ellenzéki megnyilvánulásának
tulajdonította (például Csanády Sándor, Madarász József),
amivel a konfliktusnak élét vette.
A dualista rendszerben a kormány léte
például, más, valóban demokratikus berendezkedésű országoktól
eltérően nem a választások eredményén vagy parlamenti
többségén múlt, hanem az uralkodó akaratán. Ezeket a
korlátokat Mikszáth is látta, így az egyházpolitikai viták
idején nem véletlenül írta, hogy „a király fog dönteni az
elkeresztelési kérdésben; s attól függ a kabinet sorsa.”
Szintén jelzésértékű volt az a megállapítása, amikor egy
parlamenti vitában „a miniszter hallgatott ami hiszen szintén
arany. Kivált mikor a tett van mögötte. Őfelsége a tett. Ez az
igazi beszéd.”
A
leváltott politikus pedig bukott embernek számított, mert
„akit a király eldob, az olyan mint a dinnyehéj, azt senki sem
veszi föl, az már csak úgy szerepelhet, hogy esetleg
megbotlik, elcsúszik rajta valaki.”
Az uralkodó kiemelt szerepe az érdemi
döntéshozatalban is érvényesült, amit Mikszáth „Két szoba”
című írásában rendkívül szellemesen mutatott be. Az író
szerint ide hívja „tanácsra a nagy országtartó urakat, az
»ország eszeit«, mert a mi királyunk ugyancsak komolyan veszi
az alkotmányt, a nemzet akaratát és a saját kötelességeit.”
Ugyanakkor „e tanácskozások nagy része csupa forma. A
királynak megvan már a maga terve, de meg akarja adni az
eljárásnak az alkotmányos csínyját-bínját. Az »ország
eszeinek« örömet okoz, ha kibeszélhetik magokat e varázslatos
szobában, a királynak pedig nem kerül semmibe.”
Az is jelzésértékű, amit egy az író egy
audienciáról írt, ahol a király a magyar miniszterelnököt
fogadta „egy óráig tartó kihallgatáson”. Mikszáth szerint ez
„ötször-hatszor történt szélcsendes évben, tehát körülbelül
hat óra jutott őfelségének egy évben kedvelt Magyarországjára.”
Ferenc József politikai érzéketlensége
számos botrány okozója volt. 1877-ben, Kassán például II.
Sándor orosz cár egészségére ivott, akihez a magyar
közvéleménnyel ellentétben nem érzelmi, hanem érdek alapon
közelített. A felháborodás országszerte nagy volt, Mikszáth
is azt írta, hogy a cár „tartsa kezét gyilkoló kardján és ne
nyújtogassa barátságos kézszorításra. Vér van rajta. A magyar
király nem szorítja azt meg viszonzásul.”
A
közhangulatot pedig úgy jellemezte, hogy „az orosz cár
egészségéért ürített pohártól beteg lett a fél ország.” De az
író ezért nem marasztalhatta el az uralkodót, így helyette két
politikust, Tisza Kálmán miniszterelnököt és Andrássy Gyula
külügyminisztert tett meg bűnbaknak. Álláspontja szerint
Magyarországon alkotmányos monarchia van, ahol „a »király
uralkodik, de nem kormányoz«. Nem az uralkodóé tehát a hiba,
hanem azoké, akik kormányoznak, a hamis tanácsadóké”.
1880-ban, Egerben és Székelyudvarhelyen
a közös hadsereg tisztjei a magyar nemzeti lobogót letépték és
összerondították. Mivel a katonaság az uralkodó személyes
irányítása alatt állt, így a magyar fél tehetetlen volt velük
szemben. Ekkor az író már sokkal reálisabban fogalmazott, és
jól látta, hogy „e »közös«-nek nevezett hadsereg, mely a mi
pénzünkből áll fönn, melynek föladata volna bennünket is
megvédelmezni, gyűlölettel van eltelve irántunk!” Ennek okát
részben a katonai nevelésben és szellemben, részben pedig „a
bécsi katonai körök befolyásában, kiknek ereje az uralkodó
család némely tagjaitól ered”, amin változtatni nem vagy csak
nagy nehézségek árán lehetne.
A magyar király oldalán
Ugyanakkor az írónak voltak olyan írásai is, amikor őszintén
és teljes mellszélességgel kiállt Ferenc József, a magyar
király mellett. Erre akkor került sor, amikor az uralkodó
szembe került a Monarchia egyik-másik népével (például csehek,
horvátok), és ilyenkor teljes mértékben számíthatott a
magyarok segítségére. Az író 1877-ben például meglehetősen
élesen kelt ki az ellen, hogy Josip Juraj Strossmayer, horvát
püspök és politikus Bosznia-Hercegovina okkupációja idején a
pápától kért egyházi ügyekben instrukciókat. Álláspontja
szerint „elfelejteni látszik, hogy ő Magyarország polgára és
Ferenc József apostoli király alattvalója”, és „hátha a
szentatya olyan utasításokat adna, melyek a birodalom
érdekeivel ellenkeznének?”
De az is éles reakciót váltott ki
belőle, amikor Ferenc József, a csehek iránti szimpátiából azt
mondta, hogy a fia „egész prágai lett, s itt boldognak érzi
magát.” Az író ezt, látva a birodalmon belüli konkurenciát
élesen visszautasította, mert szerinte „e szimpátiák miatt, a
magyar nemzet ragaszkodása gyöngül a dinasztia és trón iránt”,
a trónörökös pedig „nem lehet prágai, – mert ő lesz a magyar
király!”
A
korabeli korlátok miatt Mikszáth Ferenc Józsefről alkotott
valódi véleményét nem a karcolataiban és publicisztikájában,
hanem történelmi témájú műveiben kell keresni. Ezekben ugyanis
büntetőjogi következmények nélkül is kifejthette a
meggyőződését. A magyaroknak az uralkodóhoz fűződő kapcsolatát
pedig Mikszáth a legtalálóbban a XVIII. században játszódó
„Varjú a pávával” című elbeszélésben írta le. Eszerint „a
magyar ember lelke két rekesztékből állt, mint ama furfangos
kulacsok, amelyekből veres bor folyik, de ha a nyakuknál egy
másik rugót nyomunk meg, ugyanaz a kulacs a fehér bort ontja.
A király szeszélyétől függ csak, hogy a magyarság a
lojalitástól áradozzék, vagy hogy a rebellis rekeszték csapját
hagyják-e nyitva?”
IRODALOM
GERŐ András
1988 Az elsöprő kisebbség. Népképviselet a Monarchia
Magyarországán. Budapest, Gondolat.
GERŐ András
1999 Ferenc József, a magyarok királya. Budapest,
Pannonica.
HERMANN Róbert
2009. I. Ferenc József és a megtorlás.
Budapest, Új Mandátum,
KOVÁCS István
2008 „Egy a lengyel a magyarral”. A szabadságharc
ismeretlen lengyel hősei. Budapest, Magyar Napló.
KOZÁRI Mónika:
2008 A dualista rendszer (1867-1918). Budapest,
Pannonica.
MIKSZÁTH Kálmán
1962-1992 Cikkek és karcolatok. Budapest, Akadémiai.
MIKSZÁTH Kálmán:
1955-1961 Regények és nagyobb elbeszélések. Bp
Budapest, Akadémiai.
PÖLÖSKEI Ferenc
2010 A Szabadelvű Párt fényei és árnyai, 1875-1906.
Bp., Budapest, Éghajlat.
ABSTRACT
In his works Kálmán Mikszáth often dealt with the character of
the Hungarian king, Franz Joseph I. in his works. He would
characterized him as a private person, the rebuilder of Szeged
and the constitutional monarch of the Kingdom of
Hungary. The last one presented the hardest and the most
dangerous task. The Austro-Hungarian Empire was not a
classical constitutional monarchy, where the ruler reigned but
did not govern. Franz Joseph I. had
in fact played an active and indeed
decisive role in ruling the state, mainly in foreign and
military policy and from
he would most definitely conduct himself as a monarch with
absolute authority over both constituents of the Dual Monarchy.
However it was forbidden to criticize him and special laws
protected him from political criticisms.
Under the circumstances
Mikszáth
was not in a position
his real opinion about the king and used some techniques to
get round this problem. Sometimes
he would downright lie
or
place the policy responsibilities with politicians
instead of the king or withheld the truth or simply was gently
ironical.
His real opinions of the ruler could only be expressed with
straightforward directness in his historical novels.
Gerő 1988.
18-29., 55-68.
Mikszáth
1988. 90-93., 161.
2018.06.26 |